1 Mart 2020 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1300 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1300. İyiyi kötüden ayırt (Temyiz) edenlerin mahallesi, bir başka türlüdür;
Orda ibadet törenleri de vardır, suç adetleri de.

Bu mahallenin sahibiyse ölümsüz bir padişahtır, bu mahalleyi afetlerden adamakıllı silmiş-süpürmüştür.

Ümitsizlik vaktinden sonra ümit vardır:
Körlüğün içinde gönül gözü bulunur.

Işığı görmedikçe kör olduğunu nasıl bilirsin?
Karayı (Siyahı) görmeyen, nerden bilecek ak (Beyaz) nedir?

Bir-birine eş-dost olan yüz binlerce şekil, yüz binlerce mana, bir tek padişahın, gizli tasarrufuna, görünmeyen tedbirine bağlıdır.

Söğüt ağacının dallarını, nasıl yel oynatırsa bu şekilleri, bu manaları da o padişah oynatır.

Sevgilinin azarını görüp de ümitsizliğe düşme;
Oruç zahmetinden sonra bayram günü, gelir çatar.

• Azarlama oldukça sevgi de var;
Her eksik, tamama doğru çekilir-gider.

Sözü bırak da görülmedik olayları apaçık gör;
Bu, daha iyi.

A kardeş, hoca çok sert diye eziyet çekme;
Lütfediş (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardım), bağışta (Yardımda) bulunuş zamanında da pek yamandır (Güç, etki veya beceri bakımından alışılmışın üzerinde olan kişidir) o.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                    
Neler öğrendik;
1.    Geçmişteki kötü durumların etkisinden kedini kurtaranların, gelecekte olacak durumların baskısından kutulan kişinin aslında aslı esası olmayan işlerden kendini temizlemiş olacağını, benliğini esas almadan doğru olanı yapan olacağını öğrendik.
2.    (Çıkarımıza uyana iyi, uymayana kötü demek çok aşağıdakilerin davranışı olduğunun bilince olmalıyız)
3.    Ayırma ayrılma işini ciddiye alan kişilerin iyiyi kötüden ayırt edebilen kişiler olduğunu, böyle bir topluluğu ölümsüz bir büyüğümüzün doğa olaylarının sebep olduğu yıkımlardan koruduğunu öğrendik.
4.    Her şeyden bağımsız sadece Allah’a olan özel bağ kurma olayında, daima iyiliğimiz esas alınarak olmasını beklememiz gerektiğini öğrendik.
5.    Ümitte; sebep, neden ve başka veriler ve sıralı oluşumlardan bağımsız olarak Allah veya Allah dostlarından istenilip beklenilendir.
6.    Ayırt etmekte muhakkak ışık gerekli olduğunu, ışık olduğu halde ayırt edemeyenlerin beyninin kör hükmünde olduğunu öğrendik.
7.    Birbiri ile ilgisi, dostluğu olan şekil ve anlamların istediği gibi kullanma yetkisi olan yetkilinin hazırlığı ve kötü veya yanlış oluşumu önleyecek yol ile kontrol edildiğini öğrendik.
8.    Şekil ve manaları hareket ettirenin yüksek yetkili kişiye ait olduğunu öğrendik.
9.    Azarlama hoşa gitmese de içinde çok sevgi olduğunu bilmemiz, kişinin eksikliklerini tamamlamasına doğru çekilen bir yol olduğunu öğrendik.    
                    *
İşte böyle yaren;
Allah dostlarının sertliğinden sıkıntı veya güçlük duymamalıyız, onların iyiliklerinin, bağışlarının olağandışı, alışılmadık olduğunu bilmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar