23 Mart 2020 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1520 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Üzüntüyü anlatıyor)

1520. Çıplak adam körden gam yemez (Üzülecek söz duymaz, çünkü yanlışlarını görmez);
Gören gözün önündense (Ayıplarını görecek, aşağılayacak diye) kaçar.

Gamı (Tasayı, kaygıyı, üzüntüyü) görmeyi özledim;
Fakat gam (Üzüntü, endişe, tedirgin eden düşünce), bu sevdadan bu özleyişten kaçıp duruyor.

Bütün dünya, gamın (Kötü bir şey olacakmış düşüncesiyle ortaya çıkan ve sebebi bilinmeyen gerginlik duygusunun) elinden zebun (Güçsüz, zayıf, aciz), neden yalnız beni görünce kaçıyor.

Yücelere ağsam aşağılara kaçmada;
Aşağılara insem yücelere kaçmada.

Susayım, belki gelir de savaşır benimle gam;
Hayır, yanlış söyledim;
Gam söylemeyenden kaçar zaten.

Gönlüme bir zurna sesi gerek;
Öyle bir zurna istiyorum ki sesinden sevgilinin kokusu gelsin.

Canla-gönülle öylesine bir âşıkça ses, âşıkça nağme istiyorum ki o feryatta, canın yüzü görünsün, canın güzelliği belirsin.

Gamla yüklüyüm diye ağlayıp feryat ediyorum;
Acaba ne doğuracak şu ağlayıp inleyen can?

A ney âşıkların hallerin söyle;
Sesin, canı adeta sınamada.

*A benim canım, seyret de bak ta;
 Sesiyle tutulmuş ay bile nasıl kurtulup açılıyor.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Görüşü, düşüncesi, yargıları gelişmemiş kişinin kör hükmünde olduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri hakikati olduğu gibi gördüğünü, hayat ve kişilerin özelliklerini ve etkilerini bildiği, sırlarını gördüğü için beklenmedik bir olayla karşılaşmadığı, kendisini yönlendirecek kötü duygunun etken olamayacağını öğrendik.
3.    Tasa, kaygı, üzüntünün cesur, bilinçli, bilgili kişinin vücudundan kaçtığını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri Şems hazretlerinden haber gelmesini, bulunduğu yerden güzel bir kokunun gelmesini istediğini, aradığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Ay’ın güneşin aşkıyla tutulmuş, etrafında devamlı döndüğünü görmemiz, güneş özelliği taşıyan Allah dostunun da etrafında aşkla dönmemiz gerektiğini öğrendik.

Yaptığı işten sevinç duyulmuyorsa bu işin yanlış olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar