19 Mart 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1480 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1480. Sarhoş bir halde Nuh'un gemisinde (Emin yerde) uyumuşsun;
Tufan gelir-çatarsa ne gam sana.

Tebriz'in toprağı, gökyüzü gibi ışıklandı;
Çünkü o meydana Şemseddin (Şems Hazretleri) geldi.

Sevgilim, görünüşte kızdı bana;
Gönlüm, eyvah (Kendinden uzaklaştıracak) dedi, kinlendi (Düşmanlık edecek) bana sevgili.

Sevdalarla yüzlerce vadiye (İki dağ arasındaki uzun çukura) daldım, fakat ne çaresi var?
Derdime çare (Sonuca ulaşmak için aradaki engelleri kaldırmak için, tutulması gereken yolu) bulan, böyle oldu-gitti.

Şeytanlar gibi göğe çıktım, bu dert yüzünden gökyüzüm, yer kesildi benim.

Sana, doğru (Akla, mantığa, gerçeğe uygun) yolu tut dediler;
Hangi yolu tutayım ki doğru dostum (Sevdiğim, güvendiğim, gönül arkadaşım) kayboldu.

Bana, hem yoldur (İlerlemeye uygun zemin) sevgilim (Sevgi ve bağlılık duyulan), hem yoldaş (Yol arkadaşı);
Yüzü hem dindir (İnanılıp çok bağlanılan düşüncedir, ülküdür) bana, hem iman (Güçlü inanç).

Onun gülfidanının dibinde oturana kutluluk (Uğurluluk) eş-dost olur, beraber oturur onunla.

Bu sözümde o manayı (Anlamı) ara;
Güzel soluklarım (Kendime özgü anlatım biçimim), ona pusudur (Kendimi göstermeden beklemedeyim).

Çünkü adlar, o adlara sahip olanın aynıdır Âdem adın özüyle (Yok oluşla, hiçlikle, yoklukla) gerçeği gördü.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                   
Neler öğrendik;
1.        Emin bir kaptanın gemisine binenin uyusa da ilerleyeceğini, başa felaket gelse de emin kaptanın kurtaracağını öğrendik.
2.        Mevlana ve Şems Hazretlerine gönülden sevgiyle bağlananların Nuh’un gemisine binmiş gibi olacaklarını öğrendik.
3.        Şems Hazretleri ışığını gökyüzüne de verip dünyayı aydınlattığını öğrendik.
4.        Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerine gidişini haber vermeden kaybolması ile Mevlana Hazretlerinin çeşitli duygulara kapıldığını öğrendik.
5.        Şems Hazretlerinin sözü ile hem de kendisiyle yola gidilecek, sözüyle hareket edilecek, hem çok sevilecek ve bağlanılacak kişi olduğunu,  yüzüne bakarak din ve imanın sırlarının kazanılabileceğini öğrendik.
6.        Yüce, asil, büyük insanın çok yakınında olan kişi uğurlulukla tanışacağını, bütünleşeceğini öğrendik.
         *
İşte böyle yaren;
Bir kimseyi, bir şeyi anlatmaya, açıklamaya, bildirmeye yarayan sözün ad olduğunu, kim hangi adla anılıyorsa o özelliği taşıdığını, etkisini gösterdiğini öğrendik, anladık.
                   *
RAV




Popüler Yayınlar