29 Temmuz 2019 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5810 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

5810. Onun aşk koparan şivesiyle (Söyleyiş özelliğiyle) ağlayıp inlemeye koyuldum mu çenk (Telli çalgı) gibi binlerce nağmelerim (Güzel, uyumlu ses, melodi, ezgi) var a gönül.

Böyle bir bahta (Gelecekteki olayları kaçınılmaz bir biçimde belirleyen ilahi iradenin insan ve toplum için çizdiği yaşayış biçimine, kadere) ulaşma sevdasındayım (Güçlü sevgisindeyim);

Çünkü sevgili, yardımda bulunmuştu, lütfetmişti (İyilik ve yardım etti) de yuları (Kontrolü) elime vermişti a gönül.

Bineğimin çevresinde, o padişahın gölgesinde (Korumasında), binlerce padişah hizmet için saflar (Diziliş, sıra) kurmuştu a gönül.

Bu lütuf, bu yandan (Madde tarafından) değildi, o yandan (Mana tarafından), can dünyasındandı;
Bil ki orda ne bu yıl vardır, ne bıldır ki (Geçen yıl) yıl, ne de öbür yıl a gönül.

Şemdeddin'in (Şems Hazretlerinin) gizli âleminin ta özünden yardımlar gördüm de ululandım (Büyüklendim) ;

Hele öylesine sarhoş oldum, yıldırdım (Gözümde büyüdü), mahmurlaştım (Sarhoşluk sonrası sersemleştim) ki a gönül.

O kadar hilmim (İnsanın tabiatında olan yavaşlık, yumuşaklık) vardı, o kadar oturamaklıydım (Oturaklı-Saygı uyandıran), ağır-başlıydım (Davranışlarım ölçülü, olgun, vakur, ciddi), öyle efendice bir sabrım vardı ki Eyyûb bile benim kadar sabredemezdi a gönül.

Yular (Kontrol), öylesine çıktı elimden, öyle bir yere vardım, oraya yol bulması şöyle dursun, izinin tozu bile vehmin (Yanlış ve yersiz düşüncenin, kötü ihtimallerin) gözlerine görünmez a gönül.

Tanrı tapısına niyaz ediyorum (Yalvarıyorum, yakarıyorum);
O güneşin gölgesini salsın (Yanmaktan korusun) bize;
Çünkü onsuz gönlün ne arışı (Kolu) var, ne argacı (Eli) a gönül.

A gamlı gönül, ümidim var, ansızın gelebilir;
Sen bir eğle (Oyala), yüzlerce düzenle oyala şu canı a gönül.  

* Benim bir dahlim (Girmem, karışmam) yok diye yüzünü ekşitmiş; Yüzüne âdeta, "Ne de hoş bir katıktır sirke, gelin hadi" (Hadis) yazılmış.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerin anlatım şeklini çok sevdiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerine Şems Hazretlerinin yardım etmesiyle Allah’ın iyi bir talihe ulaşma olanağı verdiğini, yetki vererek istediğini yapabilir duruma geldiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin aracının etrafında, önderliğinde gittiği yere gidecek ve Şems Hazretlerinin korumasını sağladığı topluluğun, Hazrete her seviyeden hizmet edenlerin çoğaldığını öğrendik.
4.    Can dünyasında zaman sınırlaması olmadığını, yardımın devamlı geldiğini öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin gizli dünyasından yaptığı yardımlarla Mevlana Hazretlerinin ululanmaya başladığını öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin koruyuculuğa Mevlana Hazretşlerinin ihtiyaç duyduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Allah dostu sirke gibi ekşi olsa bile peygamberlerin katığı olduğundan vazgeçilemez kişiler olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar