14 Temmuz 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5660 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

5660. Binlerce kilit var, her kilidin eni, gökyüzü kadar;
Fakat diş gibi iki-üç harfceğiz de o kilitlere anahtar.

Yüzgeç gibi yüzüp duran şu denizde bir levih (Büyük yerde yaşayacak kaderi yazılı olanlar) var;
Yüz kere şehit olduktan sonra gazi olmada.

Şu denizin dalgasına kul-köle olayım;
Hem bayram bana, hem kurban;
Denizden faydalanan balığa da kulum-köleyim ben.

Bu denizden beliren her katre (Damla), bir şekle bürünür;
İyiden-iyiye bil ki adı da ya Cüneyd olur, ya Bâyezîd.

Gel a can, dal şu uçsuz-bucaksız deniz de bir yıkan;
Vücudundan akan her katreden binlerce lütuf (İyilik, bağış, güzellik) belirir, binlerce görüş meydana gelir.

Gemiler, her denizin kabarışından, dalgalanışından tehlikeye düşer; Fakat bu Akdeniz'in (Temiz, beyaz denizin) dalgasından aman (Yardım) bulur.

Arifle âşığa her solukta bir bayram var;
Bayram gelsin diye bir yıl beklemelerine lüzum yok.

Sevgiliye bakacak bir ahmak (Aklını doğru kullanmasını bilmeyen) isteyip durmadayım;
Bakışında görüş olan akıllıyı istemiyorum.

O inciyi canına alacak bir sedef istiyorum;
İçinde inci olduğunu sanan taş yürek istemiyorum ben.

Kendini görmekten ayrılmış;
Tanrı aşkıyla dop-dolu bir hâle gelmiş;
Derdin-gamın çimdiklerinden haberi bile yok;
İbretler onu çimdiklemede;
Böylesini istiyorum ben.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***

Neler öğrendik;
1.    Yüce makama çıkmanın kolay olmadığını, yolda açılması çok zor olan kilitli kapılar olduğunu, bu kapıları açacak harflerin olduğunu, bu harfleri bilmeden çıkamayacağımızı öğrendik.
2.    Yüce makama çıkacakların yüzlerce kere savaş vererek ölüp yeniden hayat bularak bu büyük yere ulaşıldığını öğrendik.
3.    Aşk denizinde yaşamak isteyenin aşka sevgiyle bağlanarak hizmet etmek amaçlı olması gerektiğini öğrendik.
4.    Çok anlayışlı ve sevgili kişiler ile âşıkların her solukta sevinç içinde olacaklarını öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri sadece sevdiğine bakan kişi istediğini, görüş sahibiyim-akıllıyım diye dolaşanları istemediğini öğrendik.
6.    Aşkın kıymetini bilecek kişi arandığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Kendini görmekten ayrılmış, Allah aşkıyla arayışa çıkmış, kendi derdiyle bile uğraşmayan, yaşam öykülerinden ve yaşayışından alınması gereken dersi almasını bileni Mevlana Hazretleri aradığını, avladığını, bu durumda olanı uygunluktan olgunluğa taşıyabileceğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar