26 Haziran 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5380 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

5380. Ay'ın cübbesini yırtarım;
Padişahın sağrağını (Kadehini) dökerim;
Ödetmek isterlerse, o öder benim yerime.

Güneşin ücretiyle geçinmedeyim, o yüzden de gökyüzünün ışığıyım ben;
Meydanım gönüldür, bundan dolayı topun da beyi benim, çevgenin (Topa yön verilerek vurmaya yarayan ucu eğri sopa) de.

Mademki Yusuf un kucağındayım, Mısır da benim, şeker yurdu da ben;
Ken'ân'ım (Hz. Yakub’un memleketi şimdiki Filistin’in bulunduğu yer) o olduktan sonra ne diye Ken'ân diyarını arayayım?

Ne de güzel hazır, ne de hoş görüp gözeten;
Ne de güzel koruyucu, ne de hoş yardımcı;
O, benim kesin delilim oldukça her münkiri (Kabul etmeyeni) ne de kolay mat etmedeyim (Yenmedeyim).

Dünyada bir can var ki şekle bürünmekten utanmada;
Fakat gene de insan şekline bürünmede;
Fakat benim insanım olmada.

Ay-başı geldi, bense deli-dîvâneyim;
Zincirimi şakırdatma.
Ay, soframda oldukça her soluk, bir ay-başı bana.

Dilime söz bağışlayan, Tebrizli Şems oldukça sen sus da bütün diller, gönül gibi benim için oynaşın-dursun.

A canıma baş koyan, evin nerde senin?
A benim parlak Ay'ım, evin nerde senin.

A her şeye gücü yeten, a her şeyi kahreden, a bedenden gizli, canda-gönülde hazır olan;
A benim gizli olan ap-açık güzelim, evin nerde senin?

Sen, sanki hakanın sarayısın;
İştiyak (Özlem) çekenlerin gönülleri sende;
Fakat a benim canım, benim gönlüm yok ki;
Evin nerde senin?

Ay, gölgeye dadılık eder;
Gölge, dadıya nasıl ulaşabilir?

Ben bilmiyorum, sen söyle a Ay;
Evin nerde senin?
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***

Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Allah’tan tam yetkili cana sahip olduğunu, gönüllere hükmetme kuvvetiyle kuvvetli olduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin Allah âlemini Şems Hazretleri üzerinden sözle tanıtmaya çalıştığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri canını ve gönlünü nereden geldiyse sahibine geri verdiğinden cansız ve gönülsüz olarak aşkın özgür ve yetkili kişisi olarak kendisine verilen görevi yaptığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Kişi ben ve benlikçi söz ve davranışlardan kurtulduğu zaman; Allah’ın varlığında var olacağını, görevini can ve nefsinin etki ve baskısı olmadan özgürce yerine getireceğini, ölümsüz olarak yaşayacağını, kıyamete kadar sözünün söyleneceğini, nurunun etkisinin görüleceğini, uygun olanları olgunluğa ulaştıracaklarını öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar