25 Haziran 2019 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5370 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

5370. * Denizi yarmak, Mûsâ’ya âit bir çeviklik;
Fakat Ay'ın kaftanını (Dış giysisini) yırtmak, Ay'ı ikiye bölmek, Mustafa’nın (Peygamberin) işi.

Aşk öyle bir fitne (Karışıklık, kargaşa) koparır ki halk, dağın yolunu tutar;
Şehirde, ancak yokluk arayan kalır.

Şu ormana bir ateş salar, bütün av hayvanları kaçarlar;
Ateşten kaçmayansa İbrahim'imize (Peygambere) döner bizim.

Sus, kısa kes ey hatır (Düşüncem);
Âşık, padişahın tapısında yok oldu mu, evvelki bilgilerin de, sonraki bilgilerin de hepsini anlatmış olur.

Neş'eyle bir ahdim (Anlaşmam) var;
Neş'e, benim olacak;
Sevgiliyle bir sözüm var;
Sevgili, bana can kesilecek.

Padişah, kendi eliyle bir ferman yazdı, verdi bana;
Taht, taht oldukça baht, baht oldukça padişahım, o olacak benim.

İster ayık olayım, ister sarhoş;
Ondan başkası tutmayacak elimden;
Hatta elimi yaralasam bile o, derman olacak bana.

Düşüncenin haddine mi düşmüş benim şehrimin çevresinde dönüp dolaşmak;
Hakanım o oldukça saltanatıma kastedebilir mi hiç?

Lâ'l dudaklarının devleti sayesinde yüzüm, sararma nedir, görmeyecek;
Destanım o oldukça Rüstem bile önümde can verip gidecek.

Benim Zühal yıldızım, o oldukça Zühre'nin ödünü patlatırım;

Ay'ın yüzünü tırmalarım;
Gökyüzünün zarını kaparım;
                         ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***

Neler öğrendik;
1.    Aşkın karışıklık ve kargaşa çıkaracağını, sıradan insanların bunu anlayamayacağını, kaçacağını öğrendik.
2.    Aşkın karışıklığından, kargaşasından korkanların kaçtığını, korkmayan cesur insan Allah dostunda kendini yok ettiği zaman, Allah dostu evvelki bilgileri de, sonraki bilgileri de aşığa anlamış öğretmiş olacağını öğrendik.
3.    Aşkta neşe olduğunu, neşe olmayan aşkın aşk olamadığını öğrendik.
4.    Aşkla bağlanılan Allah dostunun dertlerimizin dermanı olduğunu öğrendik.
5.    Aşk şehrinde düşüncenin önemi olmadığını, her şeyin aşkın kendi kuvvetiyle düzenini kurduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
 Aşkta olan kişinin gökyüzüne bile tesir edecek kuvvette olacağını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar