2 Haziran 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 5140 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

5140. Ona (Şems Hazretlerine) derim ki;
Canına and olsun a benim canımın yaşayışı (Canıma yaşama gücü veren);
Sensiz ne işret sevindiriyor beni, ne şarap sarhoş ediyor (Seni görmedikçe yaşamdan zevk alamıyorum).

Nazlanır da git, ne istiyorsun benden;
Korkuyorum senin sevdan bana da bulaşır da sevdalanırım derse.

Kılıcı-kefeni alıp önüne kor, kurbanlık koyun gibi yatar, boynumu uzatırım da eğer derim, başını ağrıtıyorsam kes boynumu, hem de dileye (Arzulayarak)-istiye (İsteyerek) kes.

* Sen de bilirsin ki sensiz yaşamayı istemem;
"Ölüyü dirilten, mezarından çıkaran" (Şüra suresi 9) Tanrı'ya and (Yemin) olsun, ölüm, bence ayrılıktan yeğ (Daha tercih ettiğimdir).

Bana inanmıyor musun ki benden yüz çevirdin;
Düşmanların sözleri asılsızdır (Doğru olmayan, temelsiz, köksüz, dayanaksız, uydurma), iftiradır (Suç yüklemedir) deyip dururdum ya sana.

Canım sensin, ben cansız yaşayamam;
Gözüm sensin, sensiz görür göz istemem ben.

Şu sözleri bırak a çalgıcı (Müzisyen), zurnan (Üflemeli sazın) yoksa rebâbı (Telli sazı), tefi (Vurmalı çalgıyı) al, bir perdedir, tuttur.

Hadi a parlak Zühre (Venüs-Güzellik ve zarafet misali), çek o parlak güzelin kulağını;
Bu çekişle gönlümüze bir iştir, açtın sen.

Muradının muratsızıyım (Kedime özel isteğim yok, istediğim senin istediğindir), senin avın olmak, senin tuzağına düşmek için;
Gâh (Bazen) damındayım senin, gâh (Bazen) ovanın-çölün yolunu tutuyorum.

Çaresiz tuzak, başı-boş kuşu aldattığını ne bilsin?
Mısır Yûsuf’u nerden bilecek o gürültünün, o kavganın son-ucunu?
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Sevdiğimizden ayrı yaşamın sevinç ve neşe vermeyeceğini öğrendik.
2.    Sevenin sevdiğine baş ağrısı vermemesi gerektiğini öğrendik.
3.    Ayrılığın verdiği acının ölümün acısından daha fazla olduğunu öğrendik.  
4.    Düşmanların sevenleri birbirinden ayırmak için her türlü yalanı söyleyeceklerini, iftira atacaklarını öğrendik.
5.    Canını sevdiğine armağan edenin sevdiği yanında olmadan yaşayamayacağını öğrendik.
6.    Her şeyi sevdiğinin gözünden gören, değerlendiren kişinin kendi gözünün yalnız görmesini istemeyeceğini öğrendik.
7.    Sevenin, sevdiğinin kendisini avlaması için onun gezinti yerlerinde dolaştığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Tuzağa düşen kişinin başına neler geleceğini bilemediği için Allah’a sığınıp yardım etmesini istemesi ve uzatılan ipi sıkıca tutup tuzaktan kurtulması gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar