26 Ağustos 2018 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1930 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

1930. Eşeğin art tarafına Nizâmeddin dedim;
Bokböceğine, değerli amber adını taktım.

Şu dünya ahırında, lâf olsun diye her pisliğe, yeşillik adını verdim.

Kara maymunun boynuna gerdanlık taktım;
En aşağılık kişiye, en yüce dedim.

Aciz kaldım da canın sıfatlarını toprağa verdim;
Candan özür dileyin.

Her şeytana, her lânetlenmişse, Âdem'in vasıflarını, Tanrı halifesinin sıfatlarını verdim.

Kuzgunu, yeşilliğin bülbülü diye çağırdım;
Dikene selvi dedim, yasemin dedim. !

Şeytana, Cebrâîl (Büyük melek) adını taktım;
Kengere (Deve dikenine), ap-açık delil dedim-durdum.

Yazıklar olsun ki lanetin, kötülüğün ta kendisine, tamahımdan (Doymazlıktan), ne kadar aferinler dedim.

Kancık eşeğe şehzade deyişim, eşekliktendi, akıldan değil.

Şu yanlış sözden tövbe ettim amma bu kadarcık söylemem de yeter.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Zamanın uygunsuz ve ters işler yaptığını belli bir konuda yeterli bilgisi olmayan, deneysiz kişileri şımarıkça davranacakları yetkilere ve olanaklarla donatıldığını, işin ustalarına ise yalvarıp yapacakları işleri zor bulduklarını öğrendik.
2.    Yaşadığımız dünya karışıklık ve kargaşası bilgiliyi dışarıda tutup, cahili iyi nitelikleri kendinde toplamış gibi varsayıp üstün ettiklerini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Bazı kişilerin farklılıkları, değerlilikleri, terslikleri, aşağılık hareketleri değerlendiremediği için sözlerin zıddı söylenerek hakikatini o kişi tarafından anlaşılması sağlandığını öğrendik, anladık.
                   *
RAV




Popüler Yayınlar