23 Ağustos 2018 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1900 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

1900. Ferahtan (İç açıklığını, rahatlığını hisseden)  ayaklarım, yerden kesilmiş;
Çünkü bir yeryüzüm var ki mekânsızlık âleminde (9kat göğü geçtikten sonraki âlem).

 Yürü, Tebriz'e (Şems’in doğduğu yere) var da iste, anlatsın bunu sana;
Çünkü bütün bunlara, Şemseddin (Şems Hazretleri), sahip etti beni.

Canla-başla o sevgiliye tutulmuşuz;
Aşkıyla sarhoşuz, ışık şarabına kadeh kesilmişiz.

Her an sana, yeniden-yeniye bir can vermezsem a gönül, bu candan bezmişim ben.

O Ay'ın (Karanlıkta kalmışlara ışık verip yollarını aydınlatanın) çevresinde, gökyüzü gibi dönüp durmadayım;
Artık yer-yüzünde ne işim var benim?

Arış (Kolun dirsekten parmaklara kadar olan bölümünün) güzelliğinin tezgâhının başında iğnesi, argaca (Atkıya) döndürdü beni.

İğnem, onun yüzünden ipliğe, tele döndü de çeng (Telli çalgı) kesildi;
Onun yüzünden zîr  (Alt) perdesinden ağlayıp feryat ediyorum.

Böylece de Tanrıya perde (Görmeyi engel) olan şu dünya tezgâhını kaldırmayı kuruyorum.

Gaflet (Çevresinde olup bitenlerin farkına varamama durumunda) ve uyku perdesini (Dış uyaranlara karşı bilincin, bütünüyle veya bir bölümünün yittiği, tepki gücünün zayıfladığı ve her türlü etkinliğin büyük ölçüde azaldığı durumda), uyanık gözlerimin ateşiyle yakmaya niyetleniyorum.

Diyorum ki şu hasta gönlüm, Tebrizli Şems'ten iyileşsin, sıhhat bulsun.
                       ***        
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin canını ve gönlünü Allah’a feda edenlerin gidebildiği ihtiyaçsızlık âleminde yeri olduğunu, bu imkâna Şems Hazretlerinin sahip ettiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin seve-seve, her şeyi göze alarak, var gücüyle sevgiye tutulduğunu, Allah ile beraber olan Şems Hazretlerinin aşkı ile sarhoş olduğunu, bu halde gözlere ışık veren Tanrı şarabının bulunacağı kap haline geldiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri gönlüne çok yakın geçmişte can verip kuvvetlendirdiğini, dünya yaşamını sağlayan candan bıkıp usandığını öğrendik.
4.    Gökte kendine yer bulmuş Mevlana Hazretlerinin her şeye perde olan dünya âleminden uzak durmak istediğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini çok sevip bağlandığını, hasta gönlünün iyileştirmesini isteyip beklediğini öğrendik, anladık.
                   *

RAV

Popüler Yayınlar