18 Ağustos 2018 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1850 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

1850. Dünya, tamamıyla yok olsa dünyasız, yüzlerce dünya, malım-mülküm benim.

Aşk sarhoşuyum;
Bu sarhoşlukla kâr (Fayda) mı ettim, ziyana (Zarara) mı girdim, haberim bile yok.

Yükü, şeker olan kervanları, yokluk ilinden  (Dünyaya gelmeden önce tasarlanan âlemden) yola saldım, yürüttüm ben.

Baş gözüm, aşkla inciler saçıyordu;
Şimdiyse inciler saçan bir canım var.

Eve-barka bağlı değilim;
İsa gibi dördüncü kat gökte evim var benim.

Bedene can verene şükürler olsun;
Can gitti amma canın canına sahip oldum.

Tebrizli Şems'in verdiği şey yok mu?
Onu ara, onu iste benden;
Bende o var, o.

Ne vaktedek deve gibi ot yiyeceğiz, tiken geveleyeceğiz?

Sevgilinin (Allah dostunun) elinden şarap (Tanrı şarabı) içelim, şarap.
Şarap mahmurluğundan da (Baş ağrısı ve sersemlik vermeyeceğinden) eminiz;
Çünkü mahmurluk vermeyen ölümsüzlük şarabını içeriz biz.

Erlerin kadehini sun da pervasızca, erkekçesine içelim bugün.
                       ***        
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin yaşadığımız bu dünyaya bağlanıp kalmadığı için yüzlerce dünya sahibi olduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin aşkın verdiği sarhoşlukla kar-zarar hesabına girişmediğini, aşkla yaşamın zevkiyle hoş bir hale geldiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin sevimliliği, cana yakınlığı, güzellikleri çokça görünmeyen âlemden görünen âleme gönderdiğini öğrendik.
4.    Aşk uğruna can veren Mevlana Hazretlerinin canın da canına kavuştuğunu öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin Mevlana Hazretlerine verdiklerini Mevlana Hazretlerinden istememiz, hayvan gibi yaşamaktan kurtulup sevinçle yaşamayı öğrenmemiz gerektiğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Tanrı şarabını içmekle eminliğe ulaştığımızı, sersemlikten kurtulduğumuzu, yiğit kişi gibi Şems Hazretlerinin, Mevlana Hazretlerinin elinden içmemiz gerektiğini öğrendik, anladık.                                                                                                               
                   *
RAV


Popüler Yayınlar