(Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)
1750.
Bütün Hindistan’ı, onun az bir mülkü bil de özellerini dağıtıver herkese.
Senin
Hintli talihin, Zühal'dir (Ahmaklık, cahillik,
pintilik, korkaklık, cimrilik, tembellik, kafasızlık, yalan ve fenalık bu
yıldızın tesirinde olanlarda olur);
Yücedir
(Yüksek, büyük, ulu) amma adı gene de kutsuz (Uğursuz, kötü, mutsuz, zavallı).
Yücelere
çıktı, fakat kutsuzluktan (Uğursuzluktan, kötülükten,
mutsuzluktan, zavallılıktan) kurtulmadı ki;
Kötü
şaraba kadehten ne fayda?
Kötü
bir Hintli gösterdim;
Aynayım
ben;
Aynanın
bildirmesi, kinden (Gizli düşmanlıktan),
hasetten (Kıskançlıktan, çekemezlikten)
değildir.
Hintli,
nefistir (İstekler topluluğu), tekke (Tarikattan olanların barındıkları, ibadet ve tören yaptıkları
yer) de gönlüm;
Savaşı
da dışarıda değildir, barışı da.
Yeter;
Sözü
aslı ikiyüzlü:
Biri
ak, öbürüyse kap-kara.
Tövbem,
doğru değil;
Sus,
fakat tövbe etmiyorum diye de satma beni kimseye.
Ayıplı-kusurlu
kulu sürme tapından;
Rahmetini
örtme (İyiliğini kapatma) ondan.
Sen,
hatırımızdan geçen düşünceleri bile bilirsin;
Bizse
dudağımızı yummuşuz da coşup köpürüyoruz.
Şekle
bürünen her gam, her neş'e, senin gerçek tapında (Bulunduğun
yerde) bir hizmetçidir ancak.
***
DİVAN-I
KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. Dünyaya bağlı kişinin yüce insan olsa bile mutlu
olamayacağını öğrendik.
2. Dünyaya gelişinde olumsuzlukların işlendiği kişiyi
yücelere çıkartsalar bile uğursuzluktan kurtulamayacağını öğrendik.
3. Gerçeklerden uzak hayallerle birleşen isteklerin Nefs
olduğunu, kişiyi iç ve dış savaşa zorladığını öğrendik.
4. Özü kötü olanı güzel bir kaba koysak iyi olamayacağını
öğrendik.
5. Olumsuzluklarla oluşmuş ve kuvvetlenmiş kişinin
değişip düzelebileceğini, mutlu olabileceğini, bunu da Şems Hazretlerinin Allah’tan
aldığı yetkilerle yapabileceğini Mevlana Hazretlerinden öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Mevlana
Hazretleri Şems Hazretlerinin kendisine sevgiyle bağlanan, dostluğu devam
ettiren Mevlevileri ne kadar kusurlu olsalar bile ret etmemesi için ricada
bulunduğunu öğrendik, anladık.
*
RAVLİ