21 Ağustos 2018 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1880 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

1880. Sonu şu ki, güzel yüzlümsün benim;
Güzel yüzlülüğü sen den öğreneyim ben.

Su verme bana, susayayım sana;
Kendine âşık et beni;
Al-götür uykumu.

A güzelim hayali, bana mihrap kesilen (Umut bağlanan istikamet olan), gece-gündüz namaz kalıp durayım (Saygımı göstereyim) ben.

Hayalini yoklukta (Dünyada görünür olmadan önce tasarlana âlemde) bulursam hemencecik ölüme doğru koşar-giderim ben.

Sebepleri meydana getireni bulurum umusuna (Olmasını istemeye, beklemeye) kapılmışım da sebep (Bir şeyin olmasına veya belli halde bulunmasına yol açan şey) kervanlarının yollarını kesmedeyim.

Bir merhamet et (Acı), padişahlıkta bulun;
Şu ayrılığına dayanamıyorum senin.

Abıhayata dolap kesilmişim (Kendi eksenimde dönüp duruyorum);
Onun için hem dönüyorum, hem ağlıyorum ben.

Güneşim (Işık ve ısı kaynağım) de sensin, Ay (Karanlıkta kaldığım zaman aydınlık veren) ışığım da;
Onun için pencere gibi gönlümü de açmışım, gözümü de.

Senin adım duyduğum an, adlarım da sarhoş oldu-gitti, sanlarım (Unvanlarım) da.

Ateşin gelip çattı mı, cıvaya benzeyen (Yerinde durmayan, ele avuca sığmaz, çok hareketli) şu gönlüm sıçrayıp oynamaya koyulur.
                       ***        
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1. Şems Hazretlerinin ayrılmasından Mevlana Hazretlerinin çok özlem duyduğunu öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Gönlümüzün hep sevdiğimizle beraber olmak istediğini, beraber olmasından sakinleştiğini, geliştiğini, güzelleştiğini, sevgilinin yokluğunda ise ateşler içinde yanışın etkilediğini öğrendik, anladık.
                   *

RAV

Popüler Yayınlar