20 Ağustos 2018 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 1870 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

1870. Ayrılığına düştüm de lâyığımı buldum;
Seni görünce de bana lâyık nedir, öğreneyim dedim.

Ayağının tozunu elde edeyim de Kimyâ (Üstün özellik) nedir, ondan öğreneyim ben.

* Güneşine zerre (Çok küçük bir parça) kesileyim de öğreneyim "And olsun kuşluk çağma" (Duhâ suresi 1) ayetinin mânâsını.

Kehribar, nasıl çeker, çekişi nicedir, kehribarına bir saman çöpü kesileyim de öğreneyim bunu.

İki (Mana ve Madde) dünyadan iki göz edineyim;
Bunu da Mustafa’dan öğreneyim.

* "Gözü ne kaydı, ne haddini aştı"  (Necm suresi 17) sırrını, ondan başka kimden öğrenebilirim ki?

Havasına uyup döneyim de Ay gibi elbisesiz dönmeyi öğreneyim.

Balık gibi kendimden zırhlanayım da denizde yüzmeyi öğreneyim-gitsin.

Gönül gibi kanlar içeyim de öğreneyim gönül gibi elsiz-ayaksız gezip tozmayı.

Vefada, tam usta olan yok;
Bâri vefayı (Sevgiyi ve dostluğu sürdürmeyi), vefadan öğreneyim ben.
                       ***        
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinden çok sırlar öğrendiğini, ama yetmediğini daha fazla öğrenmek arzusuzla kendisinden ayrılan Şems Hazretlerini özlediğini ve arzu ettiğini öğrendik.
2.    Allah’ın Şems Hazretleriyle beraber olduğundan Mevlana Hazretlerinin ilk kaynaktan bilgi aldığını öğrendik.
3.    Kolayca bilgi veren Şems Hazretlerinin ayrılışı ile her neyin sırrını merak ediyorsa o şeyden öğrenme yoluna Mevlana Hazretlerinin yöneldiğini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Sevgiyle bağlandığımız, dostluğa devam ettiğimiz doğru sözlü sırları kolayca veren Allah dostundan ayrı düşmenin insanı çok üzdüğünü öğrendik, anladık.
                   *

RAV

Popüler Yayınlar