17 Şubat 2016 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 2030 İNCİ BEYİT

2030.(Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerini anlatımı)
Bir de gördüm ki deniz yüceldi de bir katre (Damla) oldu.
O bir katre, ben bir katre;
Yola düştük, yoldaş olduk.

Daha da ileriye gittim, bir de baktım ki o katre, deniz kesildi, beni kapladı.
O katre deniz oldu, ben de bazı-bazı katre oldum.

Denize doğru gel de seyret bizi;
Belki sen de bir padişahlar padişahının (Tebrizli Tanrı Şems’inin ) düzenine kapılırsın.

Bir sudur, Ay, altında onun (Ay, Şems Hazretlerine kıyasla bir damla sudur);
Bir sudur, saman altında onun (Ay, Şems Hazretlerine kıyasla saman altında kalmış bir damla sudur);
O, gönüllerin sevdiği, özlediği bir büyücü gibi böyle göz bağlar işte.

Lâ’l (Parlak kırmızı taş gibi) dudakların varken Bedahşan (Tacakistan’ın doğusundaki özerk bölge) ülkesini ne diye isteyeyim?

Kuyuyla ipe benzer saçın, vallahi mevkiden (Makamdan) de iyi, mansıptan (Memuriyetten, rütbeden, dereceden) da.

Tebrizli Tanrı Şems’inin büyücü gözleri, uyanık gönüllerden başkasına büyü yapmaz, onlardan başkasını bağlamaz.

Sevgili, sen lütfet (Bana iyilikte bulun), yol arkadaşlığı ateşine ait bir remiz (Gizli ve kapalı) söyle, ben ağzımı açıp bir söz söyleyemem;
Çünkü balık söz söyleyemez.

Şu gök kubbe çadırına dün konuk olmuştun, Ay sana secde edip duruyordu a otağın ay-beyi.

Güneş, senin yüzünden taç vurundu, gökyüzünün padişahı kesildi;
Gökteki şu Ay senin lütfunla (İyiliğinle), senin bağışınla bambaşka bir Ay gördü.

Şu ikisi nasıl birleşebilir?
Sen ateşsin, ben yağım;

Bu kısmet ne vakit nasip olur?
Sen Yusuf’sun, bense bir kuyuyum.
                         ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                            ***
Neler öğrendik;
1.    Bir su damlası denize düştüğü zaman; denizin onu kaplayacağını, artık damla olmaktan çıkıp deniz olarak tanımlanacağını öğrendik.
2.    Şems Hazretlerine dost olanın kendi özellikleri kalmayacağı, katıldığı kişinin ismi gibi olacağını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretleri ile dostluğunu seyretmemizi, örnek almamızı istediğini öğrendik.
4.    Karanlıkta kalmışlara gökteki Ay’ın aydınlık vermesi ile Şems Hazretlerinin aydınlık vermesini kıyaslayan Mevlana Hazretleri Ay’ın verdiği aydınlığın bir damla kadar olduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri her ne makama varırsa varsın Şems Hazretlerinin yüceliğini, asilliğini, büyüklüğünü gördüğünü ve bize tanıttığını öğrendik.
6.    Şems Hazretlerine uyum sağlayamam endişesinde olmamamız gerektiğini, onun bizi kaplayacak güç ve yetki ile donanmış olduğunu öğrendik.
                                    *
İşte böyle yaren;
Şems ve Mevlana Hazretlerinin ululuklarında çatışma olmadığını, farklı olsalar bile birbirleriyle aşk ateşinde yanma ile güzellikte ve gizlilikte birbirlerini tamamlayan işlevlerde olduklarını, birbirlerini kapladıklarını öğrendik, anladık.
                                  *

RAVLİ

Popüler Yayınlar