16 Ekim 2013 Çarşamba

DERVİŞ YOLU GÜLŞEN-İ TEVHİD 135

Men nedidem der cihan-ı çustu cu
Hiç ehliyet bih ez huy-i nigu
(Hazreti Mevlana, Mesnevi 2.inci cilt 810 inci beyit açıklaması)

“ Bu araştırma, bu çalışma âleminde iyi huydan daha iyi bir ehliyet (Usta) görmedim.”

Kötü huy bir tabiata (Karakterine) yerleşirse Haktan uzaklığı mucip (Uygun) ve lanete (Tanrının ilgi ve sevgisinden yoksun olmaya) layıktır.

Güzel yüz, çirkin yüz meydandadır.
Güzel huy, kötü huy gizlidir.

Huylar gizlidir, fakat eserleri meydandadır.
Huyları, eserlerinden tanı ve ona göre itibar et.

İnsanın vasıfları (Karakteri) vakıa (Olgu) pek gizlidir.
Fakat halleri (Yaşayış biçimi) ve sözleri o vasıfları (Karakterini) sana anlatır.

İnsanın sırlarında gizlenmiş olan şeyleri sözlerinden anlayabilirsin.
                                 ***
Gülşen-i tevhid İbrahim Şahidi
Çeviren Midhat bahari Beytur
İnkılap ve Aka kitapevleri Koll.Şrt.1967 basım.


                                 ***
Neler öğrendik:

1.   İyi bir huy elde etmek, sahiplenmek, yaşama geçirmek için daima araştırma yaparak arayış içinde olmamız gerektiğini öğrendik.

2.   Kötü huylu ne bilgiye sahip olursa olsun Allah’a yakınlık kuramayacağını daima dışlanan biri olacağını, itici bir enerjiye sahip olacağını öğrendik.

3.   Birinin huyunu tanımak ve anlamak için yaptıklarına bakarak değerlendirme yapmamız gerektiğini öğrendik.

4.   Dikkatli bir dinleyicinin söylenen sözlerden o kişinin huyunu anlayabileceğini öğrendik.

                                       *
İşte böyle yaren,

Huy daima gizlenir fakat sözler o kişinin huyunu açık eder.

Bir kimsenin huyunu öğrendikten sonra buna göre yakınlık ve mesafe oluşturulmalı ve bu sınır daima korunmalıdır.

Hilekârlar, ikiyüzlü davrananlar huylarını ustalıkla saklarlar fakat taraftar ve takıntılı düşüncede olmayan normal bir insan bile bunu kolayca anlar.

HUY:
Ahlak belli bir toplumun belli bir döneminde geçerli bireysel ve toplumsal davranış kurallarının tümüne denir.

Bir insanın yaradılışı gereği gerçekleştirdiği davranışı dile getiren Arapça hulk sözcüğünün çoğulu olan ahlak terimi, huy, seciye, mizaç anlamlarını çoğul olarak kapsar.

İnsanın yaradılış ve ruh özelliklerinin tümü ve bir davranışı alışkanlık haline getirmeye huy denir 

Herkes kendi karakterine göre davranışta bulunur.
Herkes farklı alışkanlıklar ve huylar edinmişlerdir.

Herkes uygunluk değil; isteklerine uyanı ve uysal olanı arar.
Herkesi huyundan vazgeçirmek kendisi istemedikçe mümkün değildir.

Giysiler değişir ama huy kolayca değişmez.

                                         *
RAVLİ

Popüler Yayınlar