29 Ekim 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 3820 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
 
3820. Bu buz kalmaz (Donukluk, katılık, soğukluk), erir-gider;
Tez sat;
Bu ticareti tanrı'dan öğren.
 
* Şu dört yamadan (Delik ve yırtığı uygun bir parça ile onarma, kapatma uğraşısından);
Topraktan, ateşten, sudan, yelden dikilmiş hırkayı (Üst giysiyi) çıkar.
 
Balçıktan (Yapışkan çamurdan) çıkamıyorsun cüz'i (Bütünün küçük bir parçasını) candan hırkayı sıyır, çıplak kal da görün.
 
Can, bağışla beni, özürlerin canısın sen diye özür getirmeye, aşkın tapısına geldi.
 
A aşk diyor, bu ayda (Zamanda) özrümüzü kabul et bizim;
Hata ettik, a Hıtaylı (Çinin kuzey doğu bölgesindeki) Türk.
 
Aşksa gülerek diyor ki:
Elini tuttum (Yardım ettim, kayırdım) senin;
Biliyorum ki pek elsizsin, pek
Ayaksızsın (Yavaş yol almadasın) sen.
 
Hekimim (İnsanlardaki hastalıkları teşhis ve onları telkinle, ilçla tedavi eden kimseyim) ben, perhiz (Sağlığı korumak veya düzeltmek amacıyla uygulanan beslenme düzenini) utmanı buyurdum sana;
Çünkü bu korkuyla (Kötü bir şey olacakmış düşüncesiyle ortaya çıkan sebebi bilinmeyen gerginlik duygusu ile)  ümidin (Olmasını düşündüğünün) hastasısın sen.
 
Perhiz (Diyet) tut da sana bir şerbet yapıp sunayım;
İçince hiç kendine gelmeyesin.
 
Sustum;
Bunu artık aşk anlatsın;
Çünkü onun sözü, canlara can katar.
 
Bir Tanrı güzeliyle öylesine neşeli gönlüm ki:
Tanrı, sen koru ayrılıktan.
                     ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Yarattıklarını seven, besleyen, geliştiren Allah’tan donukluktan, katılıktan, soğukluktan kurtulma yolu olan aşkı öğrenmemiz gerektiğini öğrendik.
2.    Oyalayan, dikkatimizi alan, geçici sevgilerle zaman kaybettiren toprak+ateş+su+rüzgâr 4 unsurun karışımının baskı ve tesiri ile bataklığa düşmüş olmaktan kurtulup yeni bir can almamız, aşkın bulunduğu yere gitmemiz gerektiğini öğrendik.
3.    Aşk kişiye yardım ettiği zaman kişinin daha hızlı ve becerikli olacağını öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin doktor özelliğinde olduğunu, doktor olarak kabul edip verdiği ilacı da aşk olarak almamız gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin verdiği diyeti yapıp ilacını şerbet kabul edenin canına can katılacağını öğrendik.
6.    Aşkı anlatmanın çok güç olduğunu, aşkı ancak aşkı yaşayanların anlayacağını öğrendik.
7.    Allah’ın yarattığı güzeli sevenin neşeli gönlü olduğunu, ayrılıktan korkan olacağını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Allah’ı seven ve onun özelliklerine, sanatına hayran kalan kişiye Allah kendi dostlarından birini sevdirerek onu huzuruna alacak duruma getirmesini, eğitip disipline etmesini, kuralları öğretmesini, sıradan biri olmaktan kurtarması için o kişiye o dostunu çok sevdireceğini, aşk yoluyla yolu hızlı biçimde tamamlamasını hazır hale getirmesini sağlayacağını öğrendik, anladık.  
                     *
RAV

Popüler Yayınlar