19 Nisan 2020 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1790 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1790. Görünüşte şu aşağılık yerdeyim ama canımla göklere ulaştım bugün.

Aklın kulağına yapıştım da a akıl (Düşünce, anlama, kavrama gücü) dedim, çık dışarı, çünkü senden kurtuldum bugün.

Elini yıka benden a akıl, Mecnun'a (Tutkulu sevdadan ötürü kendimi kaybetmişliğe) ulaştım ben bugün.

Yusuf (Güzel), elime bir turunç (Portakal) verdi de iki elimi de doğradım, yaralandım bugün.

O şarapla dolu ibrik (Emzikli kap), öyle bir hale getirdi beni ki bunca küpleri (Geniş karınlı, dibi dar kap) kırdım-döktüm bugün.

Bilmiyorum nerdeyim;
Ancak bulunduğum durak, kutlu bir durak bugün.

Devlet, salma-nazlana kapıma geldi de sarhoşlukla kapıyı kapadım ona bugün.

Dönüp gidince de peşine düştüm, koşmaya başladım;
Bir soluk bile oturmadım bugün.

Biz, ona, ondan da yakınız sırrını bildim de artık kendime tapıyorum bugün.

A Tebrizli Şemseddin, örme o saçları, çünkü balık gibi bu oltadayım ben bugün.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                   
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri kendisinin akla, düşünceye, anlamaya, kavramaya bağlı olduğundan vücudunun aşağılık yerde gözükmekte olduğunu,  aşık olarak bu bağlardan kurtulup canıyla göklere ulaşmış olduğunu öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerine âşık olması ile daha önce sevdiği, beğendiği sevgi kaynaklarından vazgeçtiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini bakması ile Şems Hazretlerinin gönlünde Allah’ı gördüğünü, kendinden geçtiğini, verilecek güç ve kuvvete kapıyı kapadığını öğrendik.
4.    Şems Hazretleri gidince Mevlana Hazretlerini hiç dinlenmeden aradığını öğrendik.
5.    Allah’ın kuluna, kulundan da daha yakın olduğunu gören Mevlana Hazretlerinin Tanrı’nın kendine olduğunu, başka yerde aramamak gerektiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Şems Hazretleri; bizim Allah’ın yakınlığımızdan Allah’ın bize daha yakın olma sırrını Mevlana Hazretlerine bildirmesi ile Mevlana Hazretlerinin hayranlık duyarak kendisini Şems Hazretlerine teslim ettiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar