16 Nisan 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 1760 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

1760. Beni böyle dostsuz (Yakın arkadaşsız) bırakma;
Geçme benden, bırakma beni, bırakma.

Kul-köle kesilen can, insaf (Acıma, vicdan, mantık) istemeye geldi;
İnsafsız ayrılığa (Acımasız, vicdansız duruma) bırakma beni.

Hekimsin (Hastalıkları teşhis eden, onları ilaçla veya bazı araçlarla tedavi eden), hatta vaktin İsa'sının (Hastaları, sakatları iyileştirensin) sen;
Gitme, bizi böyle hasta bırakma.

Bana, mağara dostumsun (Çok yakın tehlikede yalnız bırakmayan arkadaşımsın) sen, dedin;
Beni böyle yapayalnız bırakma mağarada.

Bir gece ayrılık, az bir şey görünür sana;
Fakat bir de o azı bana sor, çok bırakma beni.

Gönlüme, az da olsa ateş salma;
Az bile olsa öylesine bir şey değildir ateş;
Bırakma beni.

Gönlüm, bitti-gitti;
Fakat bir kere daha dinle beni;
Bu sefer bırakma beni.

Sakiye (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan) bak, sarhoşa bakma;
Yusuf’a bak, ele (Yabancıya) bakma.

A beden oltasına düşmüş can balığı;
Avcıya bak, oltaya bakma.

Başlangıçta, hani bir asılsaydın (Kök, köken, kaynağı önemseseydin), o asla (Köke, kökene, kaynağına) bak;
Şimdi ulaştığın fer'e (Parlaklık, aydınlık, canlılık, güç, kuvvet) bakma.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***                   
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin habersiz gidişinden çok üzüldüğünü öğrendik.
2.    Sevgiyle bağlanıp dostluğunu devam ettirenden ayrılmanın insafsızlık olduğunu öğrendik.
3.    Hekim olan kişinin hastayı bırakıp gitmesinin doğru olmadığını öğrendik.
4.    Ayrılığın seven için çok acı verdiğini öğrendik.
5.    Gönülden arzulanın kişinin bu arzuya duyarsızlık göstermesinin yanlış olduğunu öğrendik.
6.    Dost olanın dostunu sıkıntıda bırakıp kaçmaması gerektiğini öğrendik.
7.    İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan kişiye, Allah’ın huy ve güzellik bağışladığı kişiye yönelmemiz, yabancılardan uzak durmamız gerektiğini öğrendik.
8.    Bize ikram edilen sandığımız aslında tuzak olan ikramlardan kaçmamız, bu ikramla tuzağa düşüreni görmeye çalışmamız gerektiğini öğrendik.  
                    *
İşte böyle yaren;
Bağlanacak, sevecek, âşık, dost olacak kişiyi başlangıçta soyuna, köküne, dayandığı inanç temellerine, söz ve davranış biçimine, bakmamız, gösterilen parlaklığa, gösterdiği gücüne aldanmamak gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar