28 Ocak 2019 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 3880 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

3880. Şeytan, ayrı-ayrı gördü de sandı ki biz (Hak âşıkları), Tanrı'dan ayrıyız.

Tebrizli Şems de bir bahane (Gerçek sebep gizlenerek ileri sürülen sebep) zaten;
Güzellikte eşsiz olan da biziz (Hak âşıkları), lütufta (Önemsenen, sayılan kişi, iyilik, yardım yapan) eşsiz olan da biz (Allah âşıkları).

Fakat örtmek (Gizlemek) için halka, o kerem (Soyluluk, ululuk, büyüklük, asalet) sahibi bir padişahtır, biz yoksuluz  (Kurallara aykırı, uygunsuz, yöntemsiz, düzensiz, yersiz, usulsüz, nizamsız olanız) de.

Padişahlıktan, yoksulluktan bize ne?
O (Şems Hazretlerine) padişaha layığız (Uygun olan, yaraşan) ya;
Buna sevinmedeyiz biz.

Tebrizli Şems'in ışığında mahvolmuşuz;
Mahvoluştaysa ne o kalır, ne biz kalırız.

Aşk, göğe mak, her solukta yüzlerce perdeyi yırtmaktır.

İlk solukta nefisten (İsteği ihtiyaç gibi görmekten) kurtulmaktır, İlk adımda ayaktan geçmektir ( Kendi kafana göre hareket etmekten vazgeçmektir) aşk.
Şu dünyayı görülmemiş saymaktır, kendi gözünü görmektir aşk(

A gönül dedim, kutlu olsun âşıkların halkasına ulaşman;
O bakış diyarına bakman, gönüllerin sokaklarında koşman.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şeytan; insanı Allah’tan ayrı gördüğü için kovulduğunu, Allah ile insanın ayrı olmadığını fakat mesafeli olduğunu öğrendik.
2.    Ben diye anlatımın olumsuzluğundan kurtulmak için Şems Hazretleri üstünden anlatılan bahane edilerek Mevleviliğin güzelliği, asilliği, kutluluğu anlatıldığını öğrendik.
3.    Şems Hazretlerinin ışığında, sırlarında Mevlevi olanların yok olduklarını, ben-sen-o kalmadığını biz olunduğunu öğrendik.
4.    Halkın kıskançlığına uğramamak için Mevlevilerin kendilerini yoksul gösterdiklerini öğrendik.
5.    Mevlevilerin yoksul veya padişah olmalarından dolayı duygu ve düşünüşlerinde değişiklik olmayacağını öğrendik.
6.    Aşkın; Allah’ın kendisi ile kulu arasına koyduğu perdeleri oltadan kaldırarak doğruyu olduğu gibi görme olanağını verdiğini öğrendik.
7.    İlk adımın kendinden-benliğinden geçmek olduğunu, bunu yapamayanın bir adım daha ileri gidemeyeceğini öğrendik.
8.    Hak âşıklarının halkasına ulaşanın kadar kutluluğa ulaşacağını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Aşk; nitelik ve değerler taşıyanların çok bulunduğu yer olduğunu, aşık adayının gönül sokaklarında koşanlardan olması istediğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV





Popüler Yayınlar