(Mevlana
Hazretleri aşkı anlatıyor)
3880.
Şeytan, ayrı-ayrı gördü de sandı ki biz (Hak âşıkları),
Tanrı'dan ayrıyız.
Tebrizli
Şems de bir bahane (Gerçek sebep gizlenerek ileri
sürülen sebep) zaten;
Güzellikte
eşsiz olan da biziz (Hak âşıkları), lütufta (Önemsenen, sayılan kişi, iyilik, yardım yapan) eşsiz
olan da biz (Allah âşıkları).
Fakat
örtmek (Gizlemek) için halka, o kerem (Soyluluk, ululuk, büyüklük, asalet) sahibi bir
padişahtır, biz yoksuluz (Kurallara aykırı, uygunsuz, yöntemsiz, düzensiz, yersiz,
usulsüz, nizamsız olanız) de.
Padişahlıktan,
yoksulluktan bize ne?
O (Şems Hazretlerine) padişaha layığız (Uygun olan, yaraşan) ya;
Buna
sevinmedeyiz biz.
Tebrizli
Şems'in ışığında mahvolmuşuz;
Mahvoluştaysa
ne o kalır, ne biz kalırız.
Aşk,
göğe uçmak, her solukta
yüzlerce perdeyi yırtmaktır.
İlk
solukta nefisten (İsteği ihtiyaç gibi görmekten)
kurtulmaktır, İlk adımda ayaktan geçmektir ( Kendi
kafana göre hareket etmekten vazgeçmektir) aşk.
Şu
dünyayı görülmemiş saymaktır, kendi gözünü görmektir aşk(
A
gönül dedim, kutlu olsun âşıkların halkasına ulaşman;
O
bakış diyarına bakman, gönüllerin sokaklarında koşman.
***
DİVAN-I
KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Şeytan;
insanı Allah’tan ayrı gördüğü için kovulduğunu, Allah ile insanın ayrı
olmadığını fakat mesafeli olduğunu öğrendik.
2.
Ben
diye anlatımın olumsuzluğundan kurtulmak için Şems Hazretleri üstünden
anlatılan bahane edilerek Mevleviliğin güzelliği, asilliği, kutluluğu
anlatıldığını öğrendik.
3.
Şems
Hazretlerinin ışığında, sırlarında Mevlevi olanların yok olduklarını, ben-sen-o
kalmadığını biz olunduğunu öğrendik.
4.
Halkın
kıskançlığına uğramamak için Mevlevilerin kendilerini yoksul gösterdiklerini
öğrendik.
5.
Mevlevilerin
yoksul veya padişah olmalarından dolayı duygu ve düşünüşlerinde değişiklik
olmayacağını öğrendik.
6.
Aşkın;
Allah’ın kendisi ile kulu arasına koyduğu perdeleri oltadan kaldırarak doğruyu
olduğu gibi görme olanağını verdiğini öğrendik.
7.
İlk
adımın kendinden-benliğinden geçmek olduğunu, bunu yapamayanın bir adım daha
ileri gidemeyeceğini öğrendik.
8.
Hak
âşıklarının halkasına ulaşanın kadar kutluluğa ulaşacağını öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Aşk;
nitelik ve değerler taşıyanların çok bulunduğu yer olduğunu, aşık adayının
gönül sokaklarında koşanlardan olması istediğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ