18 Ocak 2019 Cuma

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 3780 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

3780. Gölgem, bu dünyada olsa da gam değil, o (Mana) dünyadayım ben.

Hoş olmayan (Beğenilmeyen, duyguları okşamayan, zevk vermeyen) şey eğreti (Geçici) bana;
Neyle hoşsam (Beğendiğim, zevk aldığım neyse) oyum ben.

Aşk gemisinde bir hoş uykuya dalmışım;
Uyurken gidiyorum ben.

Bugün, cansızlar bile açılıp saçılmış;
Bugün, dirilerin arasındayım ben.

* Mademki "Kalemle öğretti"  (Alak suresi 4-5) ayetine mazhar (Manasına kavuşan) oldum;
Yazılmamış Levhi de okurum ben.

Mademki akıyk (Akik) madeni açık;
Dükkânım harap olmuş;
Ne gam.

O koca sağraktan (Büyük kadehten) gönlüm, tezleşti;
Gönlüm tez amma başımda ağırlık var.

A tac bağışlayan sâki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), beri gel de başımın-gözümün üstüne oturtayım seni.

Mumdan (Işıktan), şekerden (Tatlılıktan) başka bir şey söyleme bana;
Bilmediğim bir şey söyleme bana.

 A uyku, solukdaşlarımın (Aynı havayı soluduklarımızın, yakın arkadaşlarımızın) yanından git;
Git ki kimsesiz sınanmış bir halde kalmayayım.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin mana dünyasında yaşadığını, etkilerinin madde mana karışımı olan dünyada da etkisini gösterdiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin mükemmel aklıyla ve yüksek ahlakıyla güzel, iyi, tatlı olanla kaynaştığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Aşk yolculuğunda zahmetsizce yolculuk ettiğini, bizim de aşk gemisine binene kadar zahmet çekeceğimizi öğrendik.
4.    Allah’ın başlangıcı olmayan ilim sıfatı ile takdir ettiği levh yani levha üzerine yazdığını, kıyamet gününe kadar olacakları yazarak onu dondurduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin kıyamet gününden sonrasın da levhte henüz yazılmayanları da okuyabileceğini, bize haber verdiğini öğrendik.
6.    Allah’ın hazinelerine kavuşanın, elindeki dünya malının elinden çıkmasının üzüntü olmayacağını öğrendik.
7.    Aşkın sunduğu cennet şarabından içen kişinin gençleşeceğini öğrendik.
8.     Şems Hazretlerinin insana Allah sevgisi, Allah nuru saçtığını, dünyada makam sahibi ettiğini, yerinin başımızın üstünde olması gerektiğini öğrendik.
9.    Mevlana Hazretleri ışık ve tatlılıktan söz edilmesini istediğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Kimsesiz bir halde iken direnme, dayanışma gerektiren işlerde zor duruma düşmemek için uykunun ağırlığının arkadaşlarından gitmesini istediğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar