15 Ocak 2019 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 3750 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini olan aşkı anlatıyor)

3750. Sakisiz (İnsan ruhuna Allah sevgisi, Allah nuru saçan)-şarapsız sarhoşum;
Tahtsız-külâhsız Keykubad’ım (Büyük Selçuklu sultanıyım).

Vehimler (Yanlış ve yersiz düşünceler) nerden erişecek bana?
Süphânallah (Şaşırdım), nereye düştüm ben?

Ona (Allah’a) ait sözleri, açıkça söylerim sana;
Fakat bütün hazır olanlardan gizli söylerim.

İnsanların arasında söylesem de sözümü, senin kulağından başkasının kulağı işitmez.

Hani rüyada dilsiz-dudaksız söz söylerler ya;
Uyanıkken de öyle söylerim ben.

Kuyunun dibinden başka yerde ağlamam ben;
Senin gamının (Üzüntünün) sırlarını, mekândan dışarıda söylerim ben.

Yeryüzüne oturmuşum;
Tutarım, yerin hallerini gökyüzüne söylerim ben.

Ne kadar izini, eserini söylesem sevgili, o kadar gizlenir-durur. Gamından feryada (Üzüntüden haykırışa, çığlığa) başladım mı, lâtif (Yumuşak, hoş, ince bir güzelliği olan) canlar da feryada koyulurlar.

Gönülden başka bir yere gelmeyelim;
Bir soluk bile gönülden dışarıda durmayalım.
                   ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Aşktan çok fazla mutluluk duyduğunu, gönüllerin sultanı olduğunu öğrendik.
2.    Aşkla yanlış ve yersiz düşüncelerden kurtularak böylece üzüntülerden de kurtulmuş olduğunu öğrendik.
3.    Mevlana hazretlerine güçlü sevgiyle bağlanana, dostluğuna devam edene hazretin kimsenin duyamayacağı Allah’a ait sır sözleri gizlice söyleyeceğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri ses olmadan, dudak oynamadan, dil dönmeden söylemesi gereken sözü söylediğini, bu sözü duyacağın gönül gözünün açık olması ve Mevlana Hazretlerine bağlı olması gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin eserlerini söyledikçe Şems Hazretlerinin gizlendiğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin yeryüzü ve gökyüzünün hallerini bilen, iletişim kuran, bize açıklayan kişi olduğunu öğrendik, anladık.
                    *
İşte böyle yaren;
Gönülden başka yere gitmemek, gönülden dışarıya çıkmamak gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV






Popüler Yayınlar