13 Mayıs 2018 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 890 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

890. A ipe benzeyen saçları, ayağımın bağı benim;
A kuyuya benzer çene çukuru, zindanım benim.

El çırparak sarhoş bir halde nereye gidiyorsun?
Bana gel ey gülen gülüm benim.

Ses geldi meyhanenden;
Gök, iki kat oldu münâcâtımdan (Yalvarışımdan).

İşin son-ucunda zafer, geldi-çattı;
Sevgili, hatırımı sormaya, hatırıma riâyet etmeye (Saygılarını ve sevgilerini sunmaya) geldi benim.

Yarabbi, yarabbi, eşsiz-örneksiz güzel, nasıl da lütuflarda (Önem verilen, sayılan biri iyilikte)  bulunuyor, çektiğimi ödüyor benim.

İbadete (Dinin buyruklarını yerine getirmeye) döndürür o kimya (Üstün özellikler taşıyan değerli şey), iman (Güçlü inanç) haline getirir gafletimi (Dikkatsizliği), inkârımı (Yaptığımı, söylediğimi, tanık olduğumu sakladığımı, gizlediğimi, tanımadığımı), cinayetlerimi (Adam öldürme derecesinde ağır suçlarım) benim.

Ettiğim suçlara karşılık köşk (Bahçe içinde yapılmış süslü ev) verir;
Ayağımın kaymasına (Görüş, düşünce, tutumumdaki değiştirdiğimde), sürçmesine (Tökezlemesine) karşılık tatlılar  (Sevimlilik, hoşluk) bağışlar bana.

Onunla buluştuğum günün harareti (Coşkunluğum, ateşli halim), denizin gönlünü coşturur, dağın da.

Halkın hayalleri, halka perde (Kendilerinin görüşüne engel) olmasaydı yanardı hayallerimden benim.

Can ordusuna deprem salar (Gönderir) davulum, sancağım, naralarım, kükreyişlerim benim.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Allah’a yalvarış, ağlayarak derdi söylemenin muhakkak karşılığında isteğimizin karşılandığı öğrendik.
2.     Allah dostunun bu yalvarışları duyarak boşa ağlayışın olmadığını göstermek için kendini gösterdiğini, sayısız değerli hediyelerle geldiğini öğrendik.
3.    Allah dostunun kişiyi ibadete yönelttiğini, beyin kimyasını değiştirerek yanlış isteklerden kurtarıp güçlü inanca kavuşturduğunu, aklını doğru ve iyi kullanır hale getirdiğini, dikkatsizlikten kurtardığını öğrendik.
4.    Allah dostunun kime acıyarak yardım ederse suçlarından kurtulduğunu, mükafatlarla ödüllendirildiğini öğrendik.
5.    Halkın kendi kendine oluşturduğu hayallerle ve ihtiyaç diye oluşan isteklerinin kargaşasından Allah dostu kişileri görmelerine engel akıl perdesi oluşturduğunu öğrendik. Allah’a yakınlaşmak isteyen kişiyi huzura hazırlayanların Allah dostundan birisi olduğunu, öğrendik.
6.    Allah dostunun kişilerin ölümsüz olduklarını bilmemiz, Allah’ın emri ile yardım edip bizi eğittiklerini, Allah’ın huzuruna hazırladıklarını öğrendik.
7.    Kişi Allah’a yakınlaşma yolculuğunda doğru kılavuz olmadan gidemeyeceğini, doğru kılavuzum diye kendini tanıtıp kendisine inananları mahveden çok hoca olduğunu öğrendik.
8.    Allah’ın kişiye sevdirdiğinin tercih edilmesi, kazanım olduğunu öğrendik.
9.    Kişi kendi nefsine ve hoşuna giden sözler söyleyen ve yönlendirenleri kılavuz olarak seçerse mahvolacaklarını öğrendik
                     *
İşte böyle yaren;
Allah’a yakın olmak isteyenin yalvarışları, ağlayışları karşısında Allah’ın o kişiye bir dostunu göndererek âşık ettiğini, böylece âşık kişinin akıl kimyasının değişerek Allah’ın huzuruna hazırlandığını, huzurda sayısız hediyeler aldığını öğrendik, anladık.
                   *
RAV

Popüler Yayınlar