2 Mayıs 2018 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 780 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri kendini anlatıyor)

780. Ben gönülde gizliyim, gönül de gizli zaten;
Bu yüzden bu iki sedefin içinde gizlenmiş bir inciyim (Şekli değişmeyen mücevherim) ben.

Benden, bir kadeh fazla içersen senden iki yüz testi fazla içerim ben.

Keçi gibi koşar, iki yüz dağa atlarsan dağın da karnını yararım, keçinin de ben.

Koştum mu Ay, benimle eş olamaz;
Sıçradım mı gök kubbe, çemberim olur benim.

Elimi silaha attım mı, güneş hançeri, hançer olur bana.
Kevser’imden ıslanmadın ya;
Bu gazel, kuru görünür sana.

Kör değilim, fakat bir kimyam var;
Onun için bu kalp (Sahte) parayı satın alıyorum ben.

Parça-buçuğum (Küçük-küçük parçalanmış halim) sevgiliye lâyık (Uygun);
Sevgilinin, tümünün de;
Ne gam beni yiyebilir, ne gam yerim ben.

A soluğu tertemiz, a ayağını diremiş (Bir düşünceyi, bir davranışı sonuna kadar sürdüren, kendi tutumundan şaşmayan) er;
Ümmetlerin (Hazreti Muhammed’e inanarak, onun yaptıklarını ve söylediklerini uygulayarak çevresinde olanların)  hayırlısını (Uğurlu, iyi, güzel olanları) korkutmaya, o ümmete öğüt vermeye geldin sen.

Kalem gibi;
Ezeli (Öncesiz-başlangıçsız) aşk, kâğıdına, gönlün buyruğu olmadıkça baş koymazsın.
                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri kendini gönlüne verip benliğini yok ettiğini, gönlünün de gizli olduğundan kolayca bulunamayacağını, içindeki mücevhere yabancı olanın kolayca ulaşılamayacağı savunma sistemini sağladığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretlerinin öğretisinden olumlu etkilenen kişiden daha iki yüz misli ve daha fazla Mevlana Hazretlerini sevindirip kendinden geçirip sarhoş ettiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin yaşamını ve aşk öğretisi için uğraşandan gayretinden daha fazlasını Mevlana Hazretlerinin öğretmek için çaba gösterdiğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin sahtekâr olarak yetişmiş bir insanın kimyasını değiştirerek hakiki altın haline getireceği kuvvete sahip olduğunu öğrendik.
5.    Mevlana Hazretlerinin kendisine yaklaşanı dışlamadığını, bilerek kabul edip düzeltip parlak ve geçerli bir hale soktuğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri onca birikimine rağmen Şems Hazretleri karşısında param-parça ve tüm olarak kendisini yoksul olarak bilip sunduğunu öğrendik.
7.    Hazreti Muhammed’in yaptıklarını örnek alanları, söylediklerini doğru kabul edip uygulayanlara Allah’a yaklaştırmak için Şems ve Mevlana Hazretlerinin öğüt verdiklerini öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Gönlümüzün emrinde olmadıkça doğru yolu, doğru kişiyi bulup adımızı aşk kâğıdına adımızı yazdırmamız gerektiğini;

 Nefsimizin emrinde olursak öncesi bilinmeyen aşktan habersiz, ezbere söylenen sözler ve davranışlarla taklit yaparak ömrümüzü boşa tüketeceğimizi öğrendik, anladık.  
                   *
RAV

Popüler Yayınlar