12 Mayıs 2018 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 880 İNCİ BEYİT

 (Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

880. Sen bana aldırış bile etmiyorsun, bense zarı-zarı ağlıyorum (Acı çekip uzun-uzun ağlıyorum);
Ah, ne yapayım, nasıl olacak da benim işimi düzene sokacaksın?
Bilmem ki!

Gam zencisi (Bilinmezliğin oluşturduğu karanlık), Rum (Aydınlığın görmeyi sağlamasıyla) neşesinin kapısında, Rum’umu, Zencimden al gitsin (Karanlıktan-aydınlığa, bilinmezlikten bilinirliğe)

Vaktin geçmesinden, yolun uzaklığından korkum yok;
Çünkü senin sayende bir fersahlık (Çok uzun) yolum, yarım adım oldu (Kısaldı) benim.

Kocalığım (Yaşlılığım), çocukluktan da iyi bir hale geldi;
Bum-buruşuk (Gerginliği-düzgünlüğü kalmamış) yüzüm, terü taze (Çok taze) oldu-gitti.

Sus, susanlar (Dinleyip öğrenen erler) gibi hayran ol da dost, sana, a benim susanım (Konuşmadan dinleyenim), a benim hayranım desin.

Canımsın, canımsın, canımsın benim.
Benimsin sen, benimsin, benim.

Padişahımsın, sevdama (Tutkulu sevgime) lâyıksın (Uygunsun) benim;
Şekerimsin, dişlerime lâyıksın benim.

Işığımsın (Yolumu gösteren, yolumu aydınlatanımsın), şu gözlerimde karar et benim;
A benim gözüm, abıhayat kaynağım (Ölümsüzlüğü kazandıran kişisin) benim.

Gül, seni görünce süsene dedi ki:
“ Selvim (Uzun ve düzgün vücutlum), gül bahçeme geldi benim”

İki darma-dağan (Çok dağınık ve karışık) şey yüzünden nasılsın?
Söyle:
“ Seninin saçların, darma-dağan (Çok dağınık ve karışık) halim benim.

                            ***   
DİVAN-I KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                     ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerin uzak durarak özlem yoluyla Mevlana Hazretlerinin isteğini artırdığını, sır ve hakikatlerin anlama yeri olan gönlün işlevinin artmasına sonra da hayat ve yaşayışına uygulamak için bu şekilde hazırlık yapmasını sağladığını öğrendik.
2.    Allah dostunu tutkuyla sevmenin insanı geçleştirdiğini, sevinç ve neşe verdiğini öğrendik.
3.    Seven kişinin sevdiğini sahiplendiğini, başkalarıyla paylaşmak istemediğini öğrendik.
4.    Allah dostunun ölümsüzlüğü kazanmamız için yolumuzu aydınlattığını, yol gösterdiğini, yolun inceliklerini öğrettiğini, tehlikelerden haber verdiğini, koruduğunu öğrendik.
                     *
İşte böyle yaren;
Aşk sanatını öğreten kişinin kendisine âşık olanın çok uzun yolunu kısaltıp hedefine ulaştırdığını öğrendik, anladık.

(Mevlana Hazretlerinin yaşadığı ve bize yararlanmamız için ince-ince anlattıklarını dikkatlice içselleştirmemiz, binlerce yıl okuyup öğreneceğimiz, uygulamasını yapıp kabul edeceğimiz hakikatleri kısa bir zamanda kazandırdığını anlamamız gerektiğini öğrendik, anladık.

Para ile satın aldığını değerli sananların bu parasız-karşılıksız öğretiyi önemsemeyeceklerini bilmemiz ve bunların asillikten, ululuktan paylarının olmadığını, bizden uzak kişiler olduklarını, bizle beraberliklerinin merakları gidene kadar olduğunu öğrendik, anladık.)
                      *
RAV

Popüler Yayınlar