(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini
anlatıyor)
1050.
A bakışı, her kimyaya maden (Üstün özellikler taşıyan,
çok değerli kaynak) olan;
A varlığı, her varlığa meşale kesilen (Bir düşüncenin öncüsü olan).
A varlığı, her varlığa meşale kesilen (Bir düşüncenin öncüsü olan).
Bütün
bu anlatılanlar, herkesin hakkında söylenebilir;
Nerde
Tanrılık sıfatı, Tanrılık marifeti (Ustalığı, hüneri,
uzmanlığı)?
O
gökyüzünden bir şimşek çaksa güneş de kesada (Alışverişte
durgunluğa) varır, gökyüzü de.
Ölümsüz
bir aşkla telef olup (Yok olup) gidersen, bir
tek cansan yüz can kesilirsin.
Kendin,
kendine bir cilvelensen (Hoşa gitmek için davrandığın
zaman) halk, sarhoş olur, yıkılır, güzelleşir, kendinden geçer.
*
A benim gönlüm, açık-açık iç şarabı; had vurmazlar (Sınır
koymazlar) sana;
Çünkü
zaten haddi (İnsan yetki ve değerini) aştın sen.
Had
vursalar (Sınır koysalar) bile ne çıkar?
Gelir-geçer;
Neşe’len,
çünkü sen geçip gitmezsin, ebedî bir hâle geldin.
A
kinlerle (Gizli düşmanlıklarla) dolu gönül,
ap-arı (Çok temiz) bir hâle geldin;
A
eski beden, yenileştin, tazeleştin sen.
Birteviye
(Tekdüze-Değişmeyerek, aynı biçimde tekrar edilerek)
sarhoş ol, kendine gelme;
Çünkü
kendine geldin mi, bağlarla bağlanırsın.
Can,
suya (Sıvı, buz, kar, buhara döner-değişir) benzer,
bedense toprağa (Hareketsizdir);
Sen
susun, topraktan ayrıldın, arındın (Katışıksız bir hale
geldin) sen.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1. Şems Hazretlerinin düşünce öncüsü olduğunu fakat
diğerlerinden ayrı aşk sanatının öncüsü, Allah’ın rengine bürünmüş olarak
Tanrılık sıfatı ve marifetine sahip olduğunu öğrendik.
2. Şems Hazretlerinin yolunda canımızı kaybetsek bile yüz
can sahibi bağışlanacağını öğrendik.
3. Aşk yolunda gidişin, sarhoş olup kendinden geçmenin
sınırı olmadığını öğrendik.
4. Benliğini önemsemeye başlayan kişinin kendi kendine önemsediği
değerleri çevresine ve kendine sınırlar ve kurallar koyarak yapacağından
kendini bağlamış olduğunu öğrendik.
5. Vücuduna bağlı hareket edenlerin toprak gibi pis-temiz
demeden üstüne gelen her şeyi kabullendiğini, beraber olduğunu, bağlandığını
öğrendik.
6. Su, buz halinde olsa bile ısı ile eridiğini, buhar
olup pisliklerden arındığını, canımızın da böyle değişimler yapabilecek durumda
olduğunu, öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Temiz
ve hareketli hale gelmek için; toprak ile suyun birleşimi olan vücudumuzu
önemsemekten vazgeçip canımızı tanımamız, önemini kavramamız, canımızı aşkla
gerçek hareketliliğine kavuşturmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ