(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
520.
Onun çevgenine (Ucu eğri sopasına) karşı bir top
ol da (Şems Hazretlerinin yönlendirdiği, iterek yol
aldırdı, elsiz-ayaksız bir top gibi olursan) gökyüzü, ayağının altına
serilsin.
Çevgenin
vuruşlarıyla gama (Üzüntüye) düşse, vurulup o
yana-bu yana yuvarlansa bile top, gene de oynar durur.
Hâsılı
(Ortaya çıkan, görünen), meydanın birincisidir,
her Ay parçası (Karanlıkta kalanların yolunu aydınlatan)
atlının kıblesidir (Sıkıntılı bir durumda yardım umarak
başvurulan yer) o.
Tamamıyla
yonuldu (Yontuldu), yuvarlandı (Pürüzler alındı)
mı yonulma derdinden kurtulur-gider.
Darmadağın
bir hale gelen, iki (Madde-mana) dünyada
darmadağın olsa aldırış bile etmez, emindir.
Tebriz’in
övüncü Şemseddin;
Senin
doğun, ne beş duygudadır (Görme-tatma-dokunma-koklama-duymadadır),
ne altı (Yukarı-aşağı-sağ-sol-ön-arka) yönde.
Gül,
kızıl (Parlak kırmızı) elbiseler giyinir ya;
Ben
bilirim nerden giyindiğini.
Söğüt,
yaya olarak saf düzer ya;
Kaza
ve keder (Kaçınılmaz bir biçimde ve istem dışı, umulmayan bir olay dolayısıyla
bir kimsenin, bir nesnede oluşan zarar), ne takdir etmişse onu (Emredileni) yapar ancak.
Süsen
kılıçla, yasemin siperle.
Her
biri, savaş tekbirini getirir (Devamlı Allah. Allah
diye bağırır).
Yoksul
bülbüle o gül, neler eder ah;
Aciz
bülbül, neler çeker neler.
***
DİVAN-I
KEBİR 3 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Şems Hazretleri
kendisine tutkulu bir sevgiyle bağlanmış, dost olarak kabul etmiş, kontrolüne
giren kimseleri uygunluktan olgunluğa yükselterek gökyüzünün üstüne
çıkarttığını öğrendik.
2.
Şems Hazretlerine
bağlanmış kişinin elsiz ayaksız top gibi, düşünmeden, direnmeden, kendine göre
yol değiştirmeden yol aldığını, bu vuruş ve yere düşüşle kişinin sevinçle
oynayacağını öğrendik.
3.
Şems
Hazretlerinin karanlıkta kalmışlara ışık kaynağı olduğunu, gözün hakikati
olduğu gibi görme kuvveti verdiğini öğrendik.
4.
Sıkıntılı durumda
iken Şems Hazretlerinin ruhaniyetinden yardım istememiz gerektiğini öğrendik.
5.
Ağaç kesilerek,
dalları budakları ayrılarak, kabukları soyularak ve hızarda şekil verilerek
nasıl ki hizmete hazırlanıyor sonra da bütün dertlerden kurtuluyorsa insanın da
bu şekilde hazırlandığını öğrendik.
6.
Şems
Hazretlerinin öğretisinin duyguların ve yönlerin tarif edemeyeceğini, yüksek
yerin öğretisi olduğunu öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Sıradan
bir kişi olmaktan kurtulup her şeye rağmen sevinçle yaşamak, yücelerde
kendisine yer bulmak isteyenin;
Uygun
olması ve Şems ve Mevlana Hazretlerinin aşk öğretisini kendinle savaş
yaparcasına eski işe yaramaz üzerimize yapışmış duygu ve düşüncelerden
kurtulmamız ve toplumun baskısına önemsiz sayarak hedefimize ulaşmamız
gerektiğini;
Böylece
sevinçli yaşamayı ve ölümsüzlüğü kazanabileceğimizi öğrendik, anladık.
*
RAVLİ