26 Aralık 2013 Perşembe

DERVİŞ YOLU GÜLŞEN-İ TEVHİD 263

İbret-ü bidari ez Yezdan talep
Nez kitab-ü ez mekal-ü harf-ü leb
(Hazreti Mevlana, Mesnevi 3.inci cilt 3271 inci beyit açıklaması)

“İbret (Olaydan alınan ders, uyarıcı sonuç) almayı, uyanıklığı Allah’tan dile.
Kitaptan, sözden, harften, dudaktan değil.”

Ululuk sahibi Allah’ın feyzinden (Verimlilik, gürlük, ongunluk, bereket. 2. Artma, çoğalma. 3. İlerleme, kültürel gelişme, olgunlukJ) ibret (Ders almayı, uyarıcı sonuçları görmeyi) iste.
Yoksa kitaptan, sözden değil.

Hak sana ibret ve uyanıklık bahşederse Hakka karşı olan yalvarıp yakarmanı ve huşu-unu (Hayranlık ve korkunun karıştığı birleştik duyguyu) artır.

Âlemlerin Rabbi olan Tanrı’nın visali (Ulaşma, buluşma) iştiyakından (Özleminden) binlerce niyazını Hakkın kabulüne ulaştırmaya şevk (İstek ve heves) ile çalışırsın.

O Zülcelâl’ın izzetini (Allah’ın büyüklük yücelik ve ululuk sahibi olduğunu), kendi aczini (Güçsüz olduğunu), yokluğunu anlarsın.
Bu aciz ve yoklukla da köpek mesabesinde olan nefsin zararından, hırsından, yarasından kurtulursun.

                                           ***
Neler öğrendik:
1.    Çok kitap okumakla, çok dinlemekle, çok konuşmakla anlama seviyesine ulaşamayacağımızı, Allah’ın bizi ansal körlükten kurtarması için yalvarmamız gerektiğini öğrendik.
2.    Akıl, söz ve harekette uygunluk ile bilme, anlama, sezme yeteneği Allah’tan insana verilen bağış olduğunu öğrendik.
3.    İnsanın Allah desteği olmadan kendi kendine bilgin hale getirme isteği ile çalışmasının tehlikeli bir çalışma olduğunu öğrendik.
4.    Yaratılmış her varlığın kendine özgü bir dili olduğunu, insanın normal olarak su ve ekmeğin dilinden anladığını öğrendik.
                                               *
İşte böyle yaren,
İbret almak için anlamanın basamakları ve yolu:
1.    Bilgi.
2.    Aklın sağlam bilgi ile işbirliği yapması.
3.    Düşünceye ulaşmak. (İnancın, kalbin, gönlün, nurun etkilemeye başlaması).
4.    Bilginin yalnız olarak değerlendirilmesi aşaması.
5.    Bilginin yaşam bütünlüğü içindeki yeri ve değerinin değerlendirilmesi aşaması.
6.    Elde edilen bilginin ait olduğu konunun dışına çıkartılarak ifade ettiği gerçekliği.
7.    Elde edilen bilginin yeni olan olaylarda kullanım ilişkisi ve kuvveti.
8.    Elde edilen bilgiden yararlanarak yeni bir fikir edinilip paylaşılması.
9.    Paylaşılan yeni fikrin doğruluğunun onaylanması.
10.                      Bilginin değişik şekilde kullanımından yola çıkılarak özüne ulaşılması.
11.                      Bilginin zaman değişse de özünün değişmediği gerçekliği bulmak ve unutmamak, bozulmasına engel olmak ve sağlam tutmak isteğinin kuvvetlenmesi.
12.                      Bu seviyeye gelmede ilk manaya ulaşma sağlanır.
13.                      İlk mananın beğenilen ve doğru kullanıma gelme aşaması.
14.                      Kazanımın yaygınlaştırılması aşaması.
15.                      Kazanımın örnek ve delil olarak kullanılması.
16.                      Kazanımın bütünlük halinde kullanılması.
17.                      Deyiş ve sözcük haline getirilip kolayca hatırlanmasını sağlamak.
18.                      Görünen ve görünmeyen faydaların ifade edilir duruma getirilmesi.
19.                      Bu aşamaya gelenlerin başlangıcında sonu görmek yeteneği başlar.
20.                      Kişi öğüt veren ve öğütleri kabul edilen duruma gelmesi.
21.                      Allah’ın dediklerini bir bütünlük halinde görmek ve anlamak.
22.                      İyi örnekleri gündemde tutmak, yaygınlaştırmak.
23.                      Alt seviyedeki kişileri yönlendirme ve harekete geçirme becerisinin kazanılması.
24.                      Kişinin bilgi, görüş açlığından kurtulup doygunluğa ulaşması.
25.                      Kaliteli bilgiler karşısında huyunda değişikliği kolayca kabul etme ve uyum sağlama becerisi.
26.                      Kişisel görüş ve düşüncenin tamamen etkenlikten çıkartılması.
27.                      Görünen ve tesirinden anladığımız gerçeklerin görünmeyen yanlarını da görmeye başlamak.
28.                      Önem ve önceliklerin doğru sıralanması.
29.                      Geçmişte yaşamış, büyük ve halen saygı gören büyüklerin yaşam haritasını çıkarmak.
30.                      İnsanları yüzlerine bakmakla bir yüzden diğer yüzü ayıt etme becerisini kazanmak.
31.                      Doğru yere doğrunun söylenmesi ve yerleştirilmesi.
32.                      Allah’ın kurallarına uygunluğunun tamamlanması, olgunluğun başlaması.
Yaren,
Bu aşamaları Allah yardım ederse, sana görünmeyenleri gösterir sırları verirse ancak olgunluğu bulursun.

Bu yolda olgunlaşmak Allah’ı aramakla ve Allah’ın veli kullarını sevmek ve gönülden bağlanmakla olur.

Parlak söz söylemek olgunluk değildir.
Allah’ın nurunu alıp yansıtmak ve kendini işin içine katmamakla olur.   

Allah’ın sonsuz sanatını görmek, bilmek kolayca elde edilemez ama bu yoldaysan Allah sana ikram edebilir.       


                                 *                                                                                              RAVLİ    

Popüler Yayınlar