Çun zi his birûn
neyamed âdemi
Başed ez tasvir-i
gaybi â’cemi
(Hazreti Mevlana, Mesnevi
3.inci cilt 1028 inci beyit açıklaması)
“ İnsan, duygudan dışarı
çıkmadı mı kayıp âleminin tasvirlerine (Şekli ve vücudu
olmayana aklıyla şekil ve vücut vermek) tamamıyla yabancı kalır.”
O zevkler hislerden
dışarıdadırlar.
Onlar belki Tanrının gaybi (Şekli ve vücudu olmayan var oluşumun olduğu, etkileri yüksek olan
âlem) olan tasvirleridir (Şekli ve vücudu
olmayana aklıyla şekil ve vücut vermek).
Gönlün, Hakkın aşkından boş
kalırsa o vakit duygu zevklerini gönlüne koyarsın.
(Allah
sevgin yoksa duygulara ait geçici zevklere talip olursun)
Hakikatte senin için gönlünde
Allah’tan başka bir şey yoktur.
Heva ve heves (Zevk ve şehvetler, boş ve geçici şeyler) şeytandandır,
Tanrı’dan değildir.
Senin arzun yalnız nefsin
heva ve hevesidir.
Gönül, hâkiminin görevi ise
Mecusi (Ateşli, hırslı) nefsi öldürmektir.
Nefsin eline kudret, fırsat
geçti mi melun (Kovulmuş) şeytandan daha fena
olur.
***
Neler öğrendik:
1.
Her şey dünyada
vücut bulmadan önce gayb âleminde şeklen oluştuğunu sonra dünyada vücut bularak
görünür duruma geldiğini öğrendik.
2.
Bir şey vücuda
gelmeden görmek isteyenlerin geçici zevk ve şehvetlerden kendini temizlemesi
gerektiğini öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
İlgimizi sevgimizi dünya
şekilleriyle sınırlı tutarsak görünmeyen âlemin oluşan oluşumlarından habersiz
kalırız.
Tanrı sanatının fikren
şekillendiği gayb âlemine sarkmamız gereklidir.
Gaybı Allah bildiğinden bu
bilgi ile bilgilenmek için Allah’ın sevgili kulu olmak gereklidir.
Bu özelliklere sahip olmak
için yukarıda önerilenleri yapmak gereklidir.
Allah’ı sevmenin getirileri
ebediyen kalıcı getirilerdir.
RAVLİ GAYB
RAVLİ DUYGU
RAVLİ İÇ BEŞ DUYGU yazarak inceleyip tanımalıyız sonra da bunlardan
geçip aşkı bulmalıyız.
*
RAVLİ