Âkıkân ender adem
hayme zedend
Çun adem yekrenk ü
nefs-i vahidend
(Hazreti Mevlana, Mesnevi
3.inci cilt 3024 inci beyit açıklaması)
“ Âşıkların yoklukta çadır
kurdular.
Onlar, yokluk gibi bir
renktedirler ve bir tek ruhturlar.”
Âşıklar, yoklukta dernek
kurmuşlar ve yoklukta kadim (Başlangıcı olmayan, uzun zamandır var olan ) olan
mülkü bulmuşlardır.
Mecazi akıl (Geçici düşünce, anlama, kavrama yapan akıl) sahiplerine
gelince, bu cihan (Dünya) onlara pek hoş gelir de
yalnız burada kendilerine makam (Rütbeli yer)
kurarlar.
Bu cihanın izzet (Değer, kıymet, kuvvet) ve mansıbı (Memnuniyet) ile yetinirler.
Bu bayağı kişiler yalnız bu
cihanı kendilerine dost tutarlar.
Yoksa ilmi hakikat yolunu bulmak için değil, rütbe ve
mansıp (Memnuniyet)
kazanmak için isterler.
Bunların ilmi de, arzuları da
özsüz kabuktur, onun için ilimlerinin revnakı (Parlaklık,
göz alıcılık, güzellik, mücevherlik, tazelik, körpelik, gönül şenliği, duruluk,
saflık, temizlik) ve nuru (Aydınlık, parıltı,
parlaklık) yoktur.
***
Neler öğrendik:
1.
Dünyanın geçici
bir yaşam yeri olduğunu anlayıp kavrayan aşıkların bu dünyayı meydana getiren
YOKLUK alemine gitmeyi, orada yer tutmayı hedeflediklerini ve çalışmayla gerçekleştirdiklerini
öğrendik.
2.
Gerçekliği ve
ebediliği göremeyenlerin, anlayamayanların gördükleri dünyadan hoşlandıklarını,
bu alanda üstün duruma gelmek için çalıştıklarını öğrendik.
3.
Dünyanın
güzelliklerini önemseyip inceliklerini ilim yapanlarda parlaklık
kazanamayacaklarını, gelip geçici çalışma olacağını öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
Allah’a ulaşma, kavuşma
yolunda ilk önce geçici olan dünyaya olan sevgi bağını yok edip yokluk alemine
ulaşmak gerekmektedir.
Önemli ve geniş olduğundan:
RAVLİ YOKLUK
RAVLİ YOKLUK MAKAMI yazarak Googleden okumalısın.
*
RAVLİ