Hemçu musteski kez
âbeş sirnist
Berherançi yâfti
billah meist
(Hazreti Mevlana, Mesnevi 3.inci cilt 1960
inci beyit açıklaması)
“ Sen de suya kanmamış bir
susuz gibi, Allah için olsun, elde ettiğinle yetinme, durmadan ilerle.”
Mademki Tanrı’nın aşkında bir
iki kadeh içtin, çalış ki senin neşeli yaşaman devam etsin.
Aşk yolunun nihayeti yoktur.
Aşk mertebesinin hududu
ölçüsü yoktur.
Hangi makama varırsan ondan
ileri yol vardır.
Hangi mertebeye varırsan
ondan yüksek mertebe vardır.
Daima aşk ile menzilleri (Yolculukta dinlenmek amacıyla durulan yer,
konak ) aş, aşk ile maşuka (Âşık olunana) yakınlaş.
Ey Allah yolunda yürüyen!
Sakın vardığın yerde bir an
mıhlanıp kalma.
***
Neler öğrendik:
1.
Allah aşkından
olan sevinç ve hoşluğun devamlı olduğunu öğrendik.
2.
Aşk yolunun
Allah’a kadar olduğunu, sonrasında Allah ile beraber sonsuza kadar yolun devam
ettiğini öğrendik.
3.
Susuz birinin
suyu aradığı gibi Allah’ı aramamız gerektiği öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
Allah’ı bulmak için içinde
vazgeçilmez istek duymak ve bu isteğin heyecanla karışık mutluluk vermesi
gerekir.
Allah’ı buldum, gördüm
dediğin an hayır bu gördüğün değil diye cevap alırsın ve arayışa kaldığın
yerden devam edersin.
Sen arayış içinde iken çok
şeyler öğretilir.
Allah’ın sanatı, güzelliği,
yüzü, hakikati sonsuz olduğundan bu arayışta ne kadar ilerlersek o kadar
görüşümüz ve bilgimiz çoğalır.
Örnek:
Çok uzakta gördüğün ağaç
doğrudur.
Ağaca yaklaştığın zaman
….ağacı dersin bu da doğrudur.
Ağaca daha da yaklaşırsan
hangi meyve ağacı olduğunu söylersin doğrudur.
Ağacın üstünde meyvesi olup
olmadığını görürsün bu da doğrudur.
Ağaca daha da yaklaşırsın,
meyvelerinin olgun olup olmadığını görürsün bu da doğrudur.
Ağacın meyvesini koparıp
ağzına alır tatlı veya ekşi, olduğunu söylersin bu da doğrudur.
Meyvenin tohumunu toprağa
sokar yeni bir ağaç oluşturursun bu da doğrudur.
Ağacın üremesi, çoğalması,
bakımı, ürünün korunması, saklanması, lazım olan zaman ve durumlar da doğrudur.
Yani yaren doğrular çoktur
ama hakikate ulaşana kadar, tohumun özünü elde edene kadar araştırma devam
eder.
Özü bulup onun hakikatini
bilir duruma gelince o zaman gerçek doğruyu bulmuş, hakikatine ulaşmış, özü
bilir, sırrından haberli olan, yararlı işler yapacak duruma gelen olursun.
Allah’ın güzelliklerinin,
bağışlarının, hoşluğunun, sanatının sınırı yoktur.
*
RAVLİ