30 Ocak 2020 Perşembe

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 990 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

990. O deniz (Büyük ve derin) gönüllüyü tanı ki inci (Değeri değişmeyen mücevher söz) bile onun coşup köpürmesinden, içip, sömürmesinden, elde eder inceliğini.

* Gazelin kalan kısmını sen söylersen Samiri'nin (Musa, Tanrının vade verdiği Tur dağına giderken yerine kardeşi Harun’u bırakmıştı. Samiri denen biri, kavmin ziynet eşyasını toplayıp eriterek bir öküz heykeli dökmüş. Musa’nın ve sizin Tanrınız budur demişti. İsrail oğulları buna tapmaya başlamışlar Musa gelince öküzü eritmiş, denize döktürmüş, Samiri’yi de lanetleyip kavmin içinden terk ettirmişti) büyüsü bile haset (Kıskançlık) etmeye kalkışır.

* Sustum, çünkü ayağım balçığa battı;
Artık Cafer’e ait söz kanadını (Savaşırken kollarını kaybeden Cafer’i Tayyarın kolları yerinde kanat çıkıp cennete uçtu) sen aç.

Ayrılık sabahı gözümün biri ağladı;
Öbürüyse ağlamada nekeslik (Cimrilik) etti bize.

Bu nekesliği (Cimriliği) yüzünden suçlu buldum;
Buluştuğumuz gün o gözümü yummakla cezalandırdım onu.

Cezalandırılacak adam mıyım ben?
Kalk a sevgili, dudağına dek şarapla dolu olan o kadehi sun.

Her solukta beni incitirler ama ben, kimseyi incitmem;
Çünkü bence bütün canlar bir olmuştur, birdir.

Bu cisimler, bize karşı tersine kürk giymişlerdir (İyiliklerini kendine mal, fenalıkları bize mal edenlerdir) ama
Seni ters giydiğin kürkün içinde de tanırım ben;
Kürkün içinde canımsın benim a canım.

Kürkü yırtarım ben, sen de yırt;
Ne diye kendimizle savaşa girişecekmişiz?
                    *
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin gönlünün alabildiğine göre genişlik ve derinliğinin olduğunu, en üst sınırdan sırlara sahip olduğunu, sözlerinin şekil değiştirmeyen hakikatleri dile getirdiğini, bir bağlılığı olmayanların kolayca anlayabileceği sözler söylediğini öğrendik.
2.    Şems Hazretlerini tanıyıp da ayrı düşenin özlem ateşiyle olgunlaşacağını, öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri canların bir olduğuna inandığından kendisini incitseler bile başkasını incitmeyeceğini öğrendik.
4.    Halk ters davransa da Mevlana Hazretlerinin insanları çok sevdiğinden savaşa girişmeyeceğini öğrendik.
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri toplumun üstümüze giydirdiği değerleri yırtıp attığını, Allah’ın yarattığını temiz şekliyle insanı kabul etmeye devam ettiğini, halkıyla savaş yapmayacağını, öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar