(Mevlana Hazretleri
Şems Hazretlerini anlatıyor)
750. Ne diye şu dünya küpünde
şarap gibi coşup köpürmezsin de coşkunluğun, şu gök renkli kapağı aşmaz?
Güzelim yüzünden çakan
şimşeklerden, Yakub'un (Yusuf peygamberin babası),
ne de mahrum (Oğlunu görememekten yoksun);
A güzeller Yusuf'u, ne diye
kuyunun dibinde eğleşir-kalırsın?
* A bilgisiz, kendi gözeliğini
gör de onun can ışığım bil;
Çünkü yalnızlık çağında inanç
sahibi, inanç sahibine aynadır.
Toprak, içindeki gizil şeyleri,
bahçenin yüzünde görür de gönlümde ne de güzel, ne de hoş şeyler varmış der.
Taş içinde gizil olanı, la'lin,
firuzenin (Saydam olmayanın da) içinde görür de
gönlümde neler varmış der, yücelmeye koyulur.
Kara demir, gönlünü aynada görür
de ben de ışıklanabilinmişim, bari arı-duru bir hale geleyim der.
Yok olup gidenler, yerlerine
yokların geldiğini görünce varlığın tapısına giderler de var olmayı kurarlar.
* Sineğin, yaratılışındaki
kabiliyet yüzünden çalışıp çabalasa Zümrüdüanka olabileceğinden haberi olsaydı
her tezeğe konar mıydı hiç?
* Sufi, vaktinin oğlu olursa yarının
tembeli kesilmez;
Aptal olan, tezce tembel olan
kişi, işini yarına bırakan kişidir.
Puşt (Dediği
ile yaptığı aynı olmayan biri) değilsen, erliğin (İşini iyi bilen, yetenekli kimse, erkekliğin) varsa güzellerin
arasında otur;
Âşıklarla düşüp kalkmayı huy
edin, a dost hercai (Hiçbir şeyde kararlı olmayan,
konudan geçiveren) olma.
***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler öğrendik;
1.
Mevlana Hazretleri
kendini Yakub gibi güzel oğlu Yusuf’u coşkun bir şekilde aradığı gibi aradığını
öğrendik.
2.
İnanç sahibi
kendinde olan güzelliği severek bağlandığı Allah dostunun ışığıyla ve aynalık
yapması ile görebileceğini öğrendik.
3.
İnanç sahibi
olmayan, Allah dostlarını sevgiyle bağlanmayan kişinin kendinde olan
güzellikleri göremeyeceğini, ben-ben-ben diye ben merkezli söz ve davranışlarla
gerçek güzellikleri göremeden Dünyadan gideceğini öğrendik.
4.
Sevilip bağlanan
Allah dostu kendisine bağlanan kişide var olup da gizlenmiş gizli güzellikleri
ortaya çıkardığını, kişiye yücelere gidecek olanakları göstererek yücelme
yoluna sokacağını öğrendik.
5.
Kötü, uğursuz,
sıkıntılı, yüz kızartıcı durumda olan bir kişi bile kendini Allah dostunun
aynasında gördüğü zaman gönlümde neler varmış diye ışıklanabileceğini, saf
tertemiz olabilmek için uğraşıya gireceğini öğrendik.
6.
Kendisinin de yok
olup gideceğini, yerine yine yok olup gidecekler geldiğini görenlerin var
olanların bulunduğu yere giderek var olma olanağını kazanmaya çalışacaklarını
öğrendik.
7.
Yaradılış
şeklinde kalmayıp kişiye yücelere çıkma, ebedi olma sansı verildiğini bilmemiz
gerektiğini öğrendik.
8.
İşimizi yarına
bırakan tembel kişinin zekâsı pek gelişmemiş, zekâ yoksunu, alık, ahmak kişi
olduğunu öğrendik.
9.
Kendini Allah’a
adamış kişinin vaktin oğlu olduğunu, hiçbir işini sonraya ertelemeden yaptığını
öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Herkese duymak istediğini söyleyen, doğruları
görmezlikten gelen, yaptığımız ile sözlerimiz aynı olmayan biriysek, elbette
sonuçta bunların zararlarını göreceğimizi, değişmek ve düzelmek için Allah
âşıklarının yanına gitmeyi, susup onlardan bir şeyler öğrenmeyi önemseyerek
kendimize yaşam ve davranış biçimi oluşturmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ