6 Ocak 2020 Pazartesi

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 750 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                                                                              
750. Ne diye şu dünya küpünde şarap gibi coşup köpürmezsin de coşkunluğun, şu gök renkli kapağı aşmaz?

Güzelim yüzünden çakan şimşeklerden, Yakub'un (Yusuf peygamberin babası), ne de mahrum (Oğlunu görememekten yoksun);
A güzeller Yusuf'u, ne diye kuyunun dibinde eğleşir-kalırsın?

* A bilgisiz, kendi gözeliğini gör de onun can ışığım bil;
Çünkü yalnızlık çağında inanç sahibi, inanç sahibine aynadır.

Toprak, içindeki gizil şeyleri, bahçenin yüzünde görür de gönlümde ne de güzel, ne de hoş şeyler varmış der.

Taş içinde gizil olanı, la'lin, firuzenin (Saydam olmayanın da) içinde görür de gönlümde neler varmış der, yücelmeye koyulur.

Kara demir, gönlünü aynada görür de ben de ışıklanabilinmişim, bari arı-duru bir hale geleyim der.

Yok olup gidenler, yerlerine yokların geldiğini görünce varlığın tapısına giderler de var olmayı kurarlar.

* Sineğin, yaratılışındaki kabiliyet yüzünden çalışıp çabalasa Zümrüdüanka olabileceğinden haberi olsaydı her tezeğe konar mıydı hiç?

* Sufi, vaktinin oğlu olursa yarının tembeli kesilmez;
Aptal olan, tezce tembel olan kişi, işini yarına bırakan kişidir.

Puşt (Dediği ile yaptığı aynı olmayan biri) değilsen, erliğin (İşini iyi bilen, yetenekli kimse, erkekliğin) varsa güzellerin arasında otur;
Âşıklarla düşüp kalkmayı huy edin, a dost hercai (Hiçbir şeyde kararlı olmayan, konudan geçiveren) olma.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri kendini Yakub gibi güzel oğlu Yusuf’u coşkun bir şekilde aradığı gibi aradığını öğrendik.
2.    İnanç sahibi kendinde olan güzelliği severek bağlandığı Allah dostunun ışığıyla ve aynalık yapması ile görebileceğini öğrendik.
3.    İnanç sahibi olmayan, Allah dostlarını sevgiyle bağlanmayan kişinin kendinde olan güzellikleri göremeyeceğini, ben-ben-ben diye ben merkezli söz ve davranışlarla gerçek güzellikleri göremeden Dünyadan gideceğini öğrendik.
4.    Sevilip bağlanan Allah dostu kendisine bağlanan kişide var olup da gizlenmiş gizli güzellikleri ortaya çıkardığını, kişiye yücelere gidecek olanakları göstererek yücelme yoluna sokacağını öğrendik.
5.    Kötü, uğursuz, sıkıntılı, yüz kızartıcı durumda olan bir kişi bile kendini Allah dostunun aynasında gördüğü zaman gönlümde neler varmış diye ışıklanabileceğini, saf tertemiz olabilmek için uğraşıya gireceğini öğrendik.
6.    Kendisinin de yok olup gideceğini, yerine yine yok olup gidecekler geldiğini görenlerin var olanların bulunduğu yere giderek var olma olanağını kazanmaya çalışacaklarını öğrendik.
7.    Yaradılış şeklinde kalmayıp kişiye yücelere çıkma, ebedi olma sansı verildiğini bilmemiz gerektiğini öğrendik.
8.    İşimizi yarına bırakan tembel kişinin zekâsı pek gelişmemiş, zekâ yoksunu, alık, ahmak kişi olduğunu öğrendik.
9.    Kendini Allah’a adamış kişinin vaktin oğlu olduğunu, hiçbir işini sonraya ertelemeden yaptığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Herkese duymak istediğini söyleyen, doğruları görmezlikten gelen, yaptığımız ile sözlerimiz aynı olmayan biriysek, elbette sonuçta bunların zararlarını göreceğimizi, değişmek ve düzelmek için Allah âşıklarının yanına gitmeyi, susup onlardan bir şeyler öğrenmeyi önemseyerek kendimize yaşam ve davranış biçimi oluşturmamız gerektiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar