3 Ocak 2020 Cuma

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 720 İNCİ BEYİT

(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

720. Ne de tatlı cefacısın (Gücünle yasaya veya vicdana aykırı olarak kötü durumu oluşturansın) sen;
Ağlata-inlete aşığı öldürürsün de şehit âşık, sonra da tutar, ne iyi huyun (Yaradılış ve ruh özelliğin) var der.

Gördüm ki bütün ceylanlar, aslanlardan yel-yepelek (Hızlı, zarif biçimde, çabucak) kaçıyorlar;
A gönül, sense o Tanrı aslanını aramadasın;
Allah bilir, ne biçim ceylansın sen.

A gönül, çok zayıfsın ama sevgilinin mahallesini yurt edinmişsin ya;
Bana gelince:
Candan da bezdim, bedende de:
Müjdeler olsun sana, o civardasın sen.

Padişahın huzurunda bir hoşça koş;
Gâh (Bazen) yücelere ağ (Çık), gâh (Bazen) çukurlara düş;
Ondan vuruş, senden hizmet;
O çevgen (Topa vurulan ucu eğri sopa), sense topsun.

A gönül, baştan-başa aradım;
Sende dilberden başka bir şey görmedim;
A gönül, sen O' sun (Tanrı’sın) dersem kâfir (Tanrının varlığını ve birliğini inkâr eden kişi) deme bana.

Kendimden geçtim mi, O (Tanrı) olurum de bu yüzden kendimden geçmeye kul-köle kesilirim;
Fakat gene kendine geldim mi, ben bu yandayım, sen o yandasın.

Sus, çünkü kınamada şuna benziyor o;
Hani senin dilini anlamıyorum ki;
Ben Türküm (Beyaz), sen Hintlisin (Siyah) der birisi;
Tıpkı onun gibi işte.

Gel a arif çalgıcı, ne olur, bir güzel huyluluk etsen de o şiirlerden ışık saçan bir şiir okusan.

Bütün erlerin canlarına and olsun, bütün dertlerinin dertleri hakkı için ne istersen oku;
Bu şaşırıp kalmıştan ne ararsın ki?

A güzeller, Ay'a benzeyen yüzünden, güzelliği arayan aşkından öğrenin yüz parlaklığını, Ay yüzlülüğü.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinin kendisine sevgiyle bağlanıp dost olanlara yaptıkları, söyledikleri ilk bakışta din ve hukuk yasalarına, vicdana uymadığı görüldüğünü, fakat son-uç olarak bunların ancak iyi huylu kişinin yaptığı iyilik ve yardım olduğunu anlayacağımızı öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin bulunduğu yerde huzur bulduğunu öğrendik.
3.    Şems Hazretleri bilinçli ceylan gibi kendisini yiyecek aslanı aradığını öğrendik.
4.    Şems Hazretlerine teslim olmamız, onun yönlendirmesine uymamız gerektiğini öğrendik.

5.    Şems Hazretleri Allah’ın yaptıklarını Şems Hazretlerinde yaptığını görünce çok şaşırdığını, nasıl ifade edeceğini bilemediğini öğrendik.
6.    Allah dostlarının Allah’a nazı geçtiği için sarhoşlukla söyledikleri sözlerinden zarar görmeyeceklerini, dinden çıkmayacaklarını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini güzelliklerini gördükçe, tanıdıkça hayranlığının kat-kat arttığını bizim de bu güzel insanı tanımamızı istediğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar