17 Ocak 2020 Cuma

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 860 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

860. Müslümanlar, Müslümanlar, el yuyun (Yıkayın) gönlümden benim;
Bu düşünceyle gönlümü, bir denizin dalgasına kaptırdım çünkü.

Müslümanlar, Müslümanlar, o iş buyurana haber edin;
Adam-akıllı iş işten geçti,
Her iş-güç çıktı elimden, bana bir iş buyursun.

Müslümanlar, Müslümanlar, eğretiden (Geçici bir süre) tutun elimi;
Sarhoşum, o güzel sevgilinin yolunu bilemiyorum.

Müslümanlar, Müslümanlar, onun mahallesine tapşırın (Tanıtın) beni;
O toprağa yatırın beni;
O topraktan meydana gelir görüş.

 Müslümanlar, Müslümanlar, farsça söyleyeyim;
Mecliste tek başına şeker yemek doğru değildir çünkü.

Gel a Tebrizli Şems, şu söz söylemek perdedir;
Senden başkası gerekmez, senin gereken ancak.

A Tertemiz can, son-ucu, gelmiyor musun yanıma?
Can, daima bedene gelir, sen ne diye gelmiyorsun bedene?

Sen benden elini, eteğini çekinceye dek ben, senden elimi-eteğimi çekerdim;
Kan ağlıyorum şimdi, fakat gelmiyorsun şu eteğime benim.

Nisan yağmurun yağmadıkça ne de susuzdur canım;
Ne harmansın ki şu harmanı yanıp kavrulmuşa bir türlü gelmezsin sen.

O bakıştan uzak kaldım da halimi âlem, seyreder, oldu;
Görüp gözetmeye gelmiyorsan bari seyretmeye gel beni.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin aşk düşüncesiyle gönlünü gel-git dalgalarına kaptırdığını, kontrolü kaybettiğini, iş yapamaz duruma geldiğini öğrendik.
2.    Müslümanların Mevlana Hazretlerine yardım etmelerinin belirli bir süre geçici olarak olabileceğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri âşık olduğu Şems Hazretlerine kendisinin tanıtılmasını, onun bulunduğu yere konulmasını, yeniden Şems Hazretlerinin varlığından meydana gelmek istediğini öğrendik.
4.    Şems Hazretlerine söylenen sözlerin perde ile görüşe engel olduğunu, onu perdesiz candan sevmek gerektiğini öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini çok özlediğini, gelmesini çok istediğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretlerinin herkesin ağzının tatlı olması için her seviyede kişilerin anlaması aşkı anlattığını öğrendik.
                           *
İşte böyle yaren;
Aşkla bakışın çok özel bir bakış olduğunu, ancak sevenin sevgilisinin anlayıp bileceği bakış olduğunu, bunların dışındakilerin ancak seyirci olacaklarını öğrendik, anladık.
                     *
RAV


Popüler Yayınlar