7 Ocak 2020 Salı

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 760 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)
                                                                              
760. A balık, denize sırtını çevirip oturmak nedir (Büyük insandan ilgiyi kesmek yok olmayı getirir), anladın ya;
Denize tut denize (Yönünü Büyük insana yönelt), denizdesin sen, git oraya.

* "Geri dön" (Fecr suresi 27-30) sesini duy, Ab-ı Hayat'a (Ölümsüzlüğe) kavuş, dal suya da bir hoşça yürü;
Balcıkta ne diye kalırsın?

Kendi elinle (Yanlış yöne gittiğin için) canına, gönlüne kıydın;
Ne can kaldı, ne gönül;
Kendi ayağınla öyle bir yere gittin ki orada elini geveleyip (Tam ve açıkça bir şey elde edemediğini söyleyemeden, elini ovuşturuyorsun) duruyorsun.

Ezel güneşinin (Allah’ın ışığını sunanın) tesiriyle altın ol, başkasının altına az tamah (Açgözlülük) et;
Gümüş (Beyaz) yüzlüsün ama altın aşkı, seni sarartır-soldurur.

Dünya sana, ne diye benim lalam (Eğitimimle, öğretimimle, bakımımla ilgilenen) oldun, padişah oğlusun sen, benim lalalığa layık olan der durur.

Denizde boyuna, benim binek olmam daha hoş;
Hâlbuki hamallık (Taşıyıcılık), sakalık (Su taşıyıcılık) ediyor, sen beni taşıyorsun der.

Sus, ben de senin gibi söylenip duruyordum;
Sustum da rahata kavuştum;
Sözümü dinlersen susarsın da esenleşirsin (Sağlığa, sıhhate, selamete kavuşursun).

O padişah söze geldi de yumuşak-yumuşak sordu bana:
A âşık, acaba bu yıl da gelecek misin devlet tapısına?

Bir daha sorsun, bir daha söylesin diye sağırlıktan geldim, elimi kulağıma götürdüm;
Kulağım sağır, bir kere daha söyle demek istedim.

Belki bir kere daha söyler o güzellik madeni;
Öyle bir anda sağır görünmemek, olsa- olsa körlüktür.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Allah dostu âşıklarının her birinin deniz gibi büyük olduğunu, aradığımız her ne ise onlarda bulabileceğimizi, onlardan ayrı düşmenin yoksunluk oluşturacağını öğrendik.
2.    Toplumun yönlendirmesiyle yol almaya çalışanın kendisinde kalan bir kazanım sağlayamayacağını, yanlış yolda ilerleyeceğini, bu uyarı ile hemen dönüş sağlayarak Allah’ın razı olduğu kişi olarak ölümsüzlüğü kazanmamız gerektiğini öğrendik.
3.    Kendi çabamızla doğru yolu bulamayacağımız gibi kalıcı kazanımlar elde edemeyeceğimizi, kılavuz olacak, ışığıyla yolu aydınlatacak Allah dostu âşığa bağlanıp sevmemiz gerektiğini öğrendik.
4.    Kendimizde çok kıymetli değerlerin olduğunu, başkasına özenme, kıskanma yerine içimizdeki değerimizi görüp ortaya çıkarmamız ve iş gören duruma getirmemiz gerektiğini öğrendik.
5.    Biz Âdemoğlu olarak Allah’ın dünyadaki vekilleri olarak dünyanın bizi yetiştirmesine boyun eğmeden İlahi âlemin usta âşıklarının hizmeti ile yetişmemiz gerektiğini öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri susarak Şems Hazretlerinin daha fazla konuşmasını sağladığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri öğüdünü dinleyerek susmamızı, söylenip şikayetçi olmaktan vazgeçmemizi, böylece rahata kavuşmamız gerektiğini öğrendik, anladık.

                     *
RAV

Popüler Yayınlar