12 Ocak 2020 Pazar

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 810 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)

810. Dostlarım, dostlarım, el yuyun  (Yıkayın)(Ben sevdalandım, gönlünü sevda dalgalarına verdiğim için benden ilgi beklemeyin) gönlümden benim;
Bu düşünceyle gönlümü, bir denizin dalgasına (Şems Hazretlerine büyüklüğünün içinde kendimi) kaptırdım çünkü.

Aşk, ağzını açmış, apaçık bir dille diyor ki bana:
Gelip görünmedikçe benimle ne vakit ferahlarsın (Sıkıntıyı, tasayı dağıtırsın) ki?

Dostlarım, dostlarım, o iş buyuruna haber edin;
Adam-akıllı iş işten geçti, her iş güç, çıktı elimden, bana bir iş buyursun.

A saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), canlandır beni, sun şarabı da özleyişim büsbütün artsın;
Bizde var olarak ancak efendimin hayalinden başka bir şey kalmasın.

Dostlarım, dostlarım, eğretiden bir tutun elimi;
Sarhoşum, o güzel sevgilinin yolunu bilemiyorum.

Saki, şarap sun, sarhoş et beni, hiç bir düşüncem kalmasın;
Arı-duru şarap kalmadıysa dertlerimle karıştır, tortulu şarap sun.

Dostlarım, dostlarım, onun mahallesine tapşırın (Tebriz’de Mevlana seni seviyor ve arıyor deyin ) beni;
O toprağa yatırın beni;
O toprak sürmedir, görüştür göze.

* A vergisi bol saki (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan), döndür o keşişin (Rahip) şarabını;
Döndür de giden kimdir, gelen kim?
Haberimiz bile olmasın.

Dostlarım, dostlarım, cana haber verin;
Diyor ki deyin, haberim var;
Sen, arkadaşları, düşünce yolunda eğler-durursun.

Can nağmeleriyle neşelendirin beni, tellerin seslerini duyurun bana; Güzel seslerle söyleyin, dinleyeyim;
Şarkılarınız, duyduğum en güzel en temiz şarkılar.
                      ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri, Şems Hazretlerinin büyüklüğü ve derinliği ortamında kendini hayretten kaybettiğini, yaşamında önem Şems Hazretlerini daha iyi tanımak olduğunu, sırlarını öğrendikçe sevgi ve saygısının tarifi çok zor olan aşka yöneldiğini, başka bir işle ve kişi ile uğraşacak zamanı olmadığını öğrendik.
2.    Aşkın sıkıntıyı, tasayı dağıtmak, iç açıcı duruma gelmek etkisinin aşığın sevdiğini görmesi ile olduğunu öğrendik.
3.    Aşka tutulan kişinin iş yapacak durumda olmayacağını öğrendik.
4.    Âşık olan kişiye dostlarının yardım etmesi gerektiğini öğrendik.
5.    Aşığın sevgilisin yolunu bulamadığı zaman Tanrı şarabıyla sarhoş olup düşüncesinin kalmaması gerektiğini, Tanrı şarabı bulamazsa dertlere karışacağını öğrendik.
6.    En güzel haberin sevdiğinin bulunduğu yeri ilgili bilgi veren haber olduğunu öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Candan gelen güzel, uyumlu sesleri duyanın en güzel ses ve en güzel en temiz şarkılar ezgiler duymuş olacağını öğrendik, anladık.
                    *
RAV

Popüler Yayınlar