19 Haziran 2022 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 5280 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


5280.
Ne de hırsın (Sonu gelmeyen isteğin, aşırı tutkun) var;

Beni yemeksiz, uykusuz bırakırsın;

Yüzünü benden çevirirsin (Gösterdiğinin ilgiyi kesip) de yüzümü mihraba (Ka'be yönüne, umut bağlanan yere) yöneltirsin.


Suyu, ağzımda zehirden de acı bir hale getirirsin...

Ödümü koparırsın (Çok korkutursun), ciğerimi derdinle eritir, su edersin.


Beni Hacca sürersin;

Çölde keser-gidersin de devemi de, varımı-yoğumu da

Araplara pay edersin.


Kimi kuraklık verir, meyvemi, ekinimi kurutursun;

Kimi yağmur yağdırır, hepsini de sellere verir, siler-süpürürsün.


Damından kaçsam okla vurursun beni;

Dama çıksam elini mızraba atar, nağmelerle indirirsin aşağıya beni.


Edepli bir hal takınsam yürü dersin, sarhoş değilsin sen...

Edepsizlik etsem edebe ait hikayeler anlatmaya koyulursun.


Kerem yağmuru (Bağış olarak veme, iyilik etme, cömertlik gösterme, eli açıklık davranışı) gibi damıma yağsan iki gözümü de gözyaşlarıyla oluğa

döndürürsün.


Herkesten kesildim, bir bucağa çekildim mi keşişe (Herşeyden elini atağını çekip yalnız başına yaşamaya) döndün dersin...

Sohbet etmeye koyuldun mu dostlara düşman edersin beni.


Keten (Dokumacılıkta kullanılan bitki) gibi gönlümü derdine sarsam, derdinle bükülüp dokunsam, keten gibi Ay ışığıyla eritirsin, kökten yok eder-gidersin beni.


Sana dayanıp güvensem sebebe yapışmak yolumuzdur-yordamımızdır dersin.,

Sebeplere sarılsam onları yok etmeye, onlarda iş yok demeye kalkarsın.

                                     ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                           ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin kendisine ilgi göstermeyip kendi yerine Ka'be'ye yönelmesini istediğini öğrendik.

  2. Şems Hazretlerinin ilgisini kestiği kişinin içtiği suyun bile acı hale geleceğini öğrendik.

  3. Şems Hazretleri bizi hacca yönlendirse bile çeşitli sıkıntılarla, haksızlıklarla yol imtihanı sokarak isteğinde, aşkında kişinin kararlı olup olmadığını imtihan ettiğini, büyüklüğünün bağışını, cömertliğini, el açıklığını göstermekten geri kalmadığını, kendi halimize bırakmadığını öğrendik.

                               *

İşte böyle yaren;
Allah'ın dünya yaşamını genel olarak sebebe bağladığını ama sebepsiz de çok şeyler olduğunu Mevlana Hazretlerine Şems Hazretlerinin gösterdiğini öğrendik, anladık.
                                *
RAVLİ

Popüler Yayınlar