5 Ocak 2022 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 3640 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


3640. Gönlüm (Kalbimde oluşan duyguların kaynağı), kadehinle pervane (Ateşe-ışığa uçan kelebek) gibi yandı-yakıldı ama bütün gece de muma benziyen güzel yüzünün çevresinde uçup durdum.


Gece, Ay’a benziyen yüzünü göstermemek için çadır geriyordu ama ben, bütün gece Ay gibi gece çadırını yırttım-gitti.


Can, senin verdiğin zevkle kedi gibi yalanıyor;

Bense çocuklar gibi bütün gece parmağımın uçcağızını emdim-durdum.


Gönül, arı kovanı gibi, uğultularla doluydu...

Bütün gece, a bal madeni, senden bal aldım ben.


Gece tuzağı geldi de bütün canları kaptı...

Kuş yüreciği gibi bütün gece o tuzakta çırpındım-durdum.


Hani bütün canlar, güvercin gibi onun hükmündedir ya;

İşte bütün gece ben de o tuzakta onu aradım, onu istedim.


Duymuşsundur, gemi zorla zalimin elinden kurtulsun diye hızır, gemiyi del

mişti.


Senin vaktinin Hızır'ı da aşktır;

Sufi (Kendini Allah'a adamış kişi), bu delme, bu kırma yüzünden arı, duru (Çok temiz) bir hale gelir, tortuya benziyen şeylerse dibe çöker.


Yokluk lezzeti yele benzer, alçalanı arar...

Hani sorhoşun başı da secdeye, gönül alçaklığına aşıktır ya.


Şunu bilmen gerek ki ululuk, tad bulmayıştan, zevk almayıştan ileri gelir...

Ululanan (Büyüklenen, kibirli) kişiye layık olan baş, ancak zevksiz baştır.

                                  ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİNHAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                                  ***

Neler öğrendik;

  1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin olduğu yerin etrafında onu görmek ümidiyle dolaştığını öğrendik.

  2. Şems Hazretleri kendini göstermemeye uğraşsa da Mevlana Hazretleri engelleri aşıp yüzünü görmek, bunun mutluluğunu yaşamak istediğini öğrendik.

  3. Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinden kargaşanın içinden istediğini aldığını öğrendik.

  4. Kişiyi büyük kötülükten kurtulmak için küçük kötülük yapılarak kurtarıldığını, bunun iyilik hükmünde olduğunu, Hızır hikayesinden öğrendik.

  5. Kendini Allah'a adamış kişinin Hızır'ının aşk olduğunu, aşkla yaklaşımı ile hoşa gitmeyen olaylarla sofinin çok temiz hale geleceğini, tortularından kurtulacağını öğrendik.

  6. Gönül alçaklığına ulaşan kişinin başının secdeye geleceğini, aşıklıkla ihtiyaçsızlık dünyasına ulaşacağını öğrendik.

                                *

İşte böyle yaren;

Ululuk gösteren kişinin yaşamdan tad bulmayıştan, zevk almayıştan ileri geldiğini öğrendik, anladık.

                                *

RAVLİ

Popüler Yayınlar