4 Ocak 2022 Salı

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 3630 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri Şems Hazretlerini anlatıyor)


3630. Ezeli (Öncesiz, eski) aşıkların gönüllerinde (Kalplerinde oluşan duyguların kaynağında) iki (Madde ve mana) dünyanın neşesi var...

Var-git, bu sınır senin yerin değil, gelme buraya.


Yatmış-uyumuşuz;

Kendimizden geçmişiz;

Deli-divane olmuşuz...

Var-git, uyuyan kişiyle deliye sorumluluk yoktur.


A gam (Üzüntü), işin sonunda söz alacaksan vazgeç...

Var-git işine;

Ateşlerle dopdolu gönlümüz, söz-soluk kabul edecek halde değil.


Gam otu, gerçekten de varlık alemidir;

Var-git bizim dinlenme yerimiz, ancak yokluk alemi.


Tebriz'li Şems, kimsesizse, tekse ne çıkar?

Güneştir o;

Var-git işine;

Güneşin adamı, ordusu yoktur.

                        ***

A Tebriz'i! Şems, sen cansın, bütün halk beden...

Senin canına, bedenine karşı şekil, kalıp ne yapabilir, ne işe yarar?


A ot gibi, dileği sorulmadan bitip boy atan kişi, sende bir tad-tuz olmadıktan sonra ister git, ister gel.


Tadı-tuzu olmayan (Zevksiz, görgüsüz, bilgisiz, hoşa gitmeyen) kişi, bir hizmette bulunsa bile gerçekte hizmeti tümden gösteriştir, tümden yalan.


Git a gam, bir soluk olsun zahmetini eksilt...

Sakıy (İnsan ruhunaAllah'ı sevdiren, Allah nuru saçan), canın için olsun tezol, hemen aşk şarabını sun;

Yaşa, varol.


Bütün gece lütfunu (Önem verilen, sayılan birinden gelen iyilik ve yardım) gördüm, güzelim yüzünü seyrettim...

Bütün gece şeker gibi sözlerini dinledim.

                           ***

DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİNHAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385

                         ***

Neler öğrendik;

  1. Önceki aşıkların kalplerindeki duygularının kaynağında dünyaya ait üzüntülerin yer etmediğini, herşeye rağmen neşenin varlığını kaybetmediklerini öğrendik.

  2. Uyuyan kişi ile deliye sorumluluk olmadığı gibi aşığın uyku hükmünde sorumluluğu olmadığını öğrendik.

  3. Üzüntünün varlık yurdunda olduğunu, aşıkların yokluk yurdunda dinlendiklerini öğrendik.

  4. Şems Hazretleri tek olmasını, kimsesiz görünmesinin güçsüz olduğunu göstermediğini, güneş gibi gücü kuvveti olduğunu öğrendik.

  5. Bilgisiz, görgüsüz, değersiz, amaçsız, zevk almadan uaşayan kişinin ister kalsın, ister gitsin öneminin olmadığını öğrendik.

  6. Zevksiz, görgüsüz, bilgisiz, hoşa gitmeyen kişi hizmette bulunsa bile davranışının gösteriş ve tümden yalan olduğunu öğrendik.

  7. İnsan ruhuna Allah'ı sevdiren, Allah nuru saçan kişide üzüntüyü yok ettiğini öğrendik.

                          *

İşte böyle yaren;

Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin iyiliklerini ve yardımını gördüğünü, güzel yüzünün görüntüsünün gözünün önünden gitmediğini, hayranlıkla seyrettiğini öğrendik, anladık.

                       *

RAVLİ

Popüler Yayınlar