22 Haziran 2016 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 2 CİLT 3280 İNCİ BEYİT

3280.( Mevlana Hazretleri aşkın faydalarını yol ve yöntemlerini anlatıyor)
Sevgili, bu rüya mıdır, hayal mi diye iki gözümü ovup duruyorum, acaba ben miyim bu?
Bir türlü inanamıyorum.

Evet, benim, fakat benliğimi bırakmışım, varlığımdan soyunmuşum, yeni Ay gibi senin dolunayına karşı pek ince, pek sönük görünmedeyim.

Padişahlar padişahının tacını bile hor (Değersiz, aşağı) görüyorum;
Yüzünün şevkı (İsteği, hevesi), boynuna bir halka benim, elbette böyle olacak bu.

Balıklarla beraber senin denizinin nimetlerini yiyorum;
Kıskançlığımdan karadakilerle bir türlü kaynaşamıyorum, suyla yağ gibi tıpkı.

İşim-gücüm, denizden su içmektir amma balık gibi benim de su içtiğimi gören yok.

Cefa tırnağı dilek damarımı kaşırsa o tırnağın zahmetiyle çenk (Arp’ı andıran telli bir çalgıya benzer) gibi pek güzel sesler veririm.

Fakat sen de anladın ki bir tek damarım bile yok;
Atan, oynayan bir tek damarım varsa göster, kökünden kesip atayım onu.

Ne iştesin dedin, yok olanın işi de olmaz.
Evet, doğru;
Fakat ben yok değilsem, yok olmamışsam neden yurdum, konağım, yokluk olmuş?

Sen, kıyamet sur’usun, bense ölüyüm;
Sen ilkbaharın canısın, bense selviyim, süsenim.

Ben, böylece yarım-yamalak söyledim, gerisini sen söyle;
Sen, aklın da aklına akılsın, bense pek akılsızım.
                          ***   
DİVAN-I KEBİR 2 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
İstanbul REMZİ KİTABEVİ 93
                             **
Neler öğrendik;
1.    Varlığımızdan,  benliğimizden soyunduğumuz zaman gördüğümüz güzelliklerin kendi öz güzellikler olduğunu ve bunlara âşık olacağımızı öğrendik.
2.    Varlıksız ve benliksiz olarak kendi özümüzü sevdiğimiz zaman toplumdan farklılaşacağımızı, kimsenin bilmediği yerden esleneceğimizi öğrendik.
3.    Yokluk yani her şeyin tasarlanıp hazırlık yapıldığı görünmeyen yerde olmak için dünya yaşamından yer edinmememiz gerektiğini öğrendik.
                               *
İşte böyle yaren;
Önerilen, beğenilen, tarif edilen, güzel bir yere ulaşmak için bizi kendisine bağlamış, her ne varsa bırakıp temizlenmemiz;

Önerilen şekilde davranmamız için de önerileri doğru kabul edip uygulamamız gerektiğini öğrendik, anladık.

Kullandığımız aklın külli aklın bir küçük parçası olduğunu, büyük akıldan yararlanmak için koşullarını öğrenip uygulamamız gerektiğini Hazreti Mevlana’dan öğrendik, anladık.
                              *

RAVLİ

Popüler Yayınlar