Piş-i dam-ı hüküm acz-ı hod bidân
“ Haydi!
Her kötü kimseyi kınama, sen
de onun gibi olmandan kork.Allah’ın hüküm tuzağının huzurunda kendi aczini bil.”
İblis, kendi aczinden gafildi
(Habersiz).
Kendini Âdemden yüce ve ileri
görüyordu.
Bu sebepten melun (Huzurdan kovulmuş) ve merdud (Kabul
edilmemiş, ret edilmiş) oldu.
Tanrı’nın makbulü iken
kovuldu.
Kendini görmek hoş bir hal
değildir.
Kendini varlıkla gören lanete
layıktır.
Kendini varlıkla gören nefis,
kendini beğenen, kendini kibirli gösterendir.
Başımıza gelen her bela
bizdendir.
Allah’ım!
Bizi bizden kurtar.Çünkü çektiğimiz her zahmet, her meşakkat (Sıkıntı, güçlük, zorluk) bizdendir.
Çeviren Midhat bahari Beytur
İnkılap ve Aka kitapevleri Koll.Şrt.1967 basım.
***
Neler öğrendik:
1.
Her kötü kimseye
yaptığı işin kötü olduğunu söylemenin doğru olmadığını, Allah’ın verdiği görevi
yaptığını öğrendik.
2.
Kınadığımız bir
işten söz etmemizle Allah’ın o kınadığımızı başımıza getirebileceğimizi hep
hatırda tutmamız gerektiğini öğrendik.
3.
Kendinde
büyüklenme ruh hastalığı olanların; kendisini kusursuz gördüklerinden dolayı
başkalarının kusurlarından söz ettiklerini öğrendik.
4.
Başkalarının
kusurlarıyla uğraşanların, söz edenlerin kendi kusurlarını görmekten
uzaklaştıklarını öğrendik.
5.
Kendini beğenme,
kendini görme, büyüklenme, böbürlenme, ben diye kendini beğenme; insanın kendi
kendine oluşturduğu kötü bir ruh hastalığı olduğunu, bu konuda çok dikkatli
olmamız gerektiğini öğrendik.
6.
Başkalarının
kusurlarından söz edeni Allah huzuruna kabul etmediğini, kovduğunu,
uzaklaştırdığını öğrendik.
*
İşte böyle yaren,
İnsan kendi kusurunu göremez
ve bilemez olduğundan doğru sözlü, bilgin ve yaşlı bir dostun yüzüne ayna
tutması, gerçekleri olduğu gibi göstermesi gereklidir.
Gerçek dost uyarmak, kusurun
düzeltilmesini sağlamak amacıyla ayıbı yüze karşı söylemesi büyüklenme
değildir.
Zengin ve olanakları çok
olanların kusurlarını örterler ve böylece ondan gelecek çıkarlarını yok
olmasına engel olurlar, bu konumuz dışındadır.
Herkes kusurunu kendisi bilir
ve örtmeye, unutturmaya, konu olmaması için çalışır.
Kusursuz eş veya iş
olmayacağı için böyle özellikte insan arayan eşsiz veya işsiz kalacağından ve
Allah’ın beğenmediği işi yapacağından yanlışa düşülmemesi gerekir.
Kınama ki başına gelmesin.
Gece gibi kusurları,
hataları, günahları ört.
Allah isterse biz söylemeden
o kişinin günahını, kusurunu açık eder, biz kendimizi Allah ile kul arasına
sokmamalıyız ve dilimizin hatasından kötü duruma düşmememiz gerektiğini
öğrendik, anladık.
*
RAVLİ