23 Eylül 2013 Pazartesi

DERVİŞ YOLU GÜLŞEN-İ TEVHİD 107

Ez tu ey bi nakş bâ çendin suver
Hem müşebbih hem müvahhid hıreser
(Hazreti Mevlana, Mesnevi 2.inci cilt 57inci beyit açıklaması)

“ Ey bu kadar suretlerle beraber zatında nakışsız (İşlemeli, süslü elbisesi olmayan) olan!

Seni eşyaya benzetenler (Sıradan biri) de, birleyenler de (Allah’a kavuşma yolunda olanlar) sana hayrandır.”

Hayret içinde hayret verici bir hayranlıktır ki, suretten pak (Temiz, saf, katıksız hep, tamam, mübarek, kutsi.) olan, surette görünür.

Niteliksiz zatı (Başkalarından ayrı olmayan), kâinattan dışarı iken vahdet (Gönlü Allah’ta olma) yüzünden kâinat, zatın aynıdır.

Bütün varlıkların zuhuru (Ortaya çıkışı) ondandır.
Bütün varlıkların özü odur, mevcudat kabuktur.

Niteliksiz zatı bizim idrakimizden beridir (Kurtulmuş, temiz).
Bütün varlıklar ondan bir zerre bile değildir.

Onun zatı, nakışlardan, suretlerden beridir (Kurtulmuş, temizlenmiş) .
Hayvani his ve göz ise yalnız surete (Dışta görünene) bakar.

                                  ***
Gülşen-i tevhid İbrahim Şahidi
Çeviren Midhat bahari Beytur
İnkılap ve Aka kitapevleri Koll.Şrt.1967 basım.


                                 ***
Neler öğrendik:

1.   Tanrı erlerinin basit görünümlü aramızda yaşayan ama canı Allah ile beraber olan olduğunu öğrendik.

2.   Temiz ahlaka sahip olana hayranlık duyulduğunu, Allah adamlarının bu huyda olana gıpta ile baktıklarını, sıradan insanların herhangi bir eşya gibi görerek değer vermediklerini öğrendik.

                                       *
İşte böyle yaren,

Görünüşe bakıp değerlendirme yaptığımız zaman çok değerli bir kimsenin çok yakınımızda olsa bile fark edemeyeceğimizi, ondan yararlanamayacağımızı öğrendik.

Değerli ile değersizi, işe yarayanla yaramayanı, geçici olanla sonsuza kadar kalıcı olanı ayırt edemiyorsak tesadüfü bir ömür geçiriyoruz demektir.

Din büyüklerimiz daima öğütleriyle ve yaşam hikâyeleriyle uyanmamızı, dikkatli olmamızı, ayırımlar yapmamızı, doğru tercihlerde bulunmamızı, ebedi olanı tercih etmemizi önerirler.

İstekli olan için çok açık uyarılar ve açıklanmış yollar vardır.
Kendini yenilemek, değişmek, daha iyi bir konuma getirmek için ölçüler ve yollar açıktır.

Anlamayana, anlamak istemeyene ne yapsan kar etmez de uyarıdan bıkar kaçarlar.

Hâlbuki bu uyarılar bizim faydamızadır.

                                         *
RAVLİ

Popüler Yayınlar