10 Ekim 2021 Pazar

DİVAN-I KEBİR 7-8 CİLT 3270 İNCİ BEYİT

(Mevlâna hazretleri  doğru tercihi anlatıyor)
 
3270. Daracık şekil tuzağından geçti-kurtuldu;
Bari ey kutluluk (Uğurluluk, bolluk, iyilik), onu ayrılıktanda, zahmetten de, yalnızlıktan da kurtar.
 
Öyle de öyle, ister genç ol, ister koca...
Değil mi ki dünyadan gitmek gerek;
Güzel, bir surette, aşık olarak, ululanmış bir halde şehid olup çevikçe gitmek gerek.
 
Çağrına koştum, kendi ülkemden ayrıldım, kapına geldim...
Bari ver o (Sırlar kapısını açan) anahtarı.
Ömür güneşim batılarda battıysa lütfun (İyilik ve yardımınla), bu seherden başka bir seher ağarttı ya.
 
O yıldız, kutlulukla söndü-gittiyse de ben, gizlilik güneşinden ağardım ya.
 
Dünyada layığım (Bana uygun olan), kısa bir ömürden başka birşey değilmiş...
Fakat gönlüm, lütfuna (İyiliğine, yardımına), keremine (Ululuğuna, asilliğine, büyüklüğüne) layıkmış (Uygunmuş) ya.
 
Hele ey sakıy (İnsan ruhuna Allah’ı sevdiren, Allah nuru saçan). ayrılığınla gece-gündüz mahmur (Sarhoşluğun sebep olduğu sersemlik içinde) bir haldeyim...
Sarhoşluktan kadehin dudağını bulamıyorum;
Sen gel.
 
Gamınla ağlayıp inlemedeyim ama hele sen neşelen de.,
A güzel, ben bekleyip duruyorum ama hele sen neşelen de.
 
Sen beni yaralı görürsen, kutlu bir bakışla bana bakarsın, hoşlanısın...
Ben gönlümü de, canımı da gama ısmarlar-giderim;
Hele sen neşelen de.
 
Beni neşeli görürsen kızarsın, gönlün (Kalpte oluşan duyguların kaynağın) kinle (Gizli düşmanlıkla) dolar...
Bense başımı bile kaşımam;
Hele sen neşelen de.
                         ***
DİVAN-I KEBİR 7 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
HAZIRLAYAN: ABDULBAKİ GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
              ***
Neler öğrendik;
1.    Dünya yaşamının şekil tuzaklarından oluştuğu, bunun zahmet, ayrılık, yalnızlık oluşturduğunu, uğurluluk, bolluk ve iyilik elde etmek için bu tuzaktan kurtulmak gerektiğini öğrendik.
2.    Her insanın kaç yaşında olursa olsun dünyadan gideceğini, gitmeden önce aşık olarak, ululanmış bir halde şehit olarak kolaylıkla ve çabuklukla gitmesi daha tercih edilmesi gerektiğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri takkdir çağrısına uyup ülkesinden ayrılıp Konya’ya geldiğini, sırların anahtarını istediğini, başka bir aydınlığa adım atmak istediğini öğrendik.
4.    Mevlana Hazretlerinin kısa bir ömür sürse de Allah dostu-yakını Şems Hazretleri ile tanışmak, iyiliğine ve yardımına kavuşmuş olmanın sevincinde, sarhoşluğunda olduğunu öğrendik.
                              *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri soyluluk, ululuk, büyüklük, asalet sahibi Şems Hazretlerini tanıdıktan sonra kendi arzu ve isteklerini önemsizleştirdiğini, Şems Hazretlerinin neşelenmesi için elinden gelen hizmeti yaptığını öğrendik, anladık.
                               *                            
RAVLİ

Popüler Yayınlar