30 Ekim 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 6. CİLT 20 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri mekânsızlık âlemini anlatıyor)

 20. Başında bekçi külahı, sırtında bekçi elbisesi vardı;
Fakat hay-huyundan  (Gürültü-patırtısından) âlem, âmâna (Yardım isteyen hale) düşmüştü.

* Gözcüsünün elinde altı köşeli bir ayna vardı;
Altı (Yukarı-aşağı-sağ-sol-ön-arka) yönün ahvali (Olayları) de bir-bir, o aynada görünmedeydi.

Yol kesen bir hırsızdım, o mücevhere tamah (Açgözlülük) ettim;
Öyle bir şekle büründüm ki zanlara (Sanılara) sığmaz, akıllara gelmez.

Ne yana döndüm-dolaştıysam okunun izini gördüm, altı (Yukarı-aşağı-sağ-sol-ön-arka) yandan da dışarı çıktım;
İzsizlik yoluydu zaten o yol.

Her yan, mekânsızlık âleminden meydana gelir, iz, izsizlikten belirir, Geri dönme yolunu tutayım dedim;
Gelenden gizlenmişti o yol.

Bir düzenbazlıkla o altı karanlık perdeyi geçtim;
Bekçinin nuruyla bir de baktım ki dünyanın padişahıymış o bekçi.

Padişahın güzellik bekçisini görünce gerçekten de anladım ki padişah hem bahçıvanmış, hem can bahçesi.

Ondan yağmur gibi taş yağsa sana, gene de aşk şişesini kırma;
Çünkü elindeki geçer akçenin (Paranın) değeri, imtihan taşıyla belli olur ancak.

Padişahların bekçilik etmesi, hem güzel bir şey, hem de tuhaf; Öylesine eski püskü bir elbiseye burunmuş ki o mudur, tanıyamazsın.

Beden elbisesini giymiş ki bu.
O'nun en aşağılık elbisesi;
Harflerle söze gelmiş ki bu.
O'nun en aşağılık dili.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin dünyayı gözetleyen büyük meleğin insan kılığına girmiş olarak damda oturup dünyayı izlediğini gördüğünü öğrendik.
2.     Mevlana Hazretleri mademki melek şekil değiştirebiliyor bende aklın almayacağı sanıların almayacağı başka bir şekle girmeye karar verdiğini öğrendik.
3.    Şekil değiştiren meleğin izini aradığını ancak attığı okun izini gördüğünü, altı yönden kurtulup izi olmayan yönsüzlük yurduna yol bulduğunu öğrendik.
4.    Gördüğümüz tanıdığımız her şeyin mekânsızlık âleminden gelip maddeye dönüştüğünü, böylece görüp tanıdığımızı öğrendik.
5.    İzlerin belli olmadığı yurttan Mevlana Hazretleri geri dönmek istediğini, fakat geldiği yolun da izlerini bulamadığını öğrendik.
6.    Damdaki insan kılığına girmiş meleğin dünyayı yöneten Melek olduğunu mekânsızlık âleminden dönünce anladığını öğrendik.
7.    Dünyayı yöneten meleğin hem bekçi, hem bahçıvan hem de can bahçesi olduğunu anladığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Dünyanın başıboş bırakılmadığını, Allah’ın görevli meleklerince belirli bir düzen sağlandığını, her şeyin hizmet etmek için iş başında olduğunu, bunları görüp anlamak için de mekânsızlık âleminin yaptığı işleri bilmek, dünyada gördüklerimizin nereden geldiğini bilmek gerektiğini Mevlana Hazretlerinden öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar