(Mevlana Hazretleri mekânsızlık âlemini anlatıyor)
20. Başında bekçi külahı,
sırtında bekçi elbisesi vardı;
Fakat hay-huyundan (Gürültü-patırtısından) âlem, âmâna (Yardım isteyen hale) düşmüştü.
* Gözcüsünün elinde altı köşeli
bir ayna vardı;
Altı (Yukarı-aşağı-sağ-sol-ön-arka)
yönün ahvali (Olayları) de bir-bir, o aynada görünmedeydi.
Yol kesen bir hırsızdım, o mücevhere
tamah (Açgözlülük) ettim;
Öyle bir şekle büründüm ki zanlara (Sanılara)
sığmaz, akıllara gelmez.
Ne yana döndüm-dolaştıysam okunun izini gördüm, altı (Yukarı-aşağı-sağ-sol-ön-arka) yandan da dışarı çıktım;
İzsizlik yoluydu zaten o yol.
Her yan, mekânsızlık âleminden meydana gelir, iz,
izsizlikten belirir, Geri dönme yolunu tutayım dedim;
Gelenden gizlenmişti o yol.
Bir düzenbazlıkla o altı karanlık perdeyi geçtim;
Bekçinin nuruyla bir de baktım ki dünyanın padişahıymış o bekçi.
Padişahın güzellik bekçisini görünce gerçekten de anladım ki
padişah hem bahçıvanmış, hem can bahçesi.
Ondan yağmur gibi taş yağsa sana, gene de aşk şişesini
kırma;
Çünkü elindeki geçer akçenin (Paranın)
değeri, imtihan taşıyla belli olur ancak.
Padişahların bekçilik etmesi, hem güzel bir şey, hem de
tuhaf; Öylesine eski püskü bir elbiseye burunmuş ki o mudur, tanıyamazsın.
Beden elbisesini giymiş ki bu.
O'nun en aşağılık elbisesi;
Harflerle söze gelmiş ki bu.
O'nun en aşağılık dili.
***
DİVAN-I KEBİR 6 CİLT
MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki
GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler öğrendik;
1.
Mevlana
Hazretlerinin dünyayı gözetleyen büyük meleğin insan kılığına girmiş olarak
damda oturup dünyayı izlediğini gördüğünü öğrendik.
2.
Mevlana Hazretleri mademki melek şekil
değiştirebiliyor bende aklın almayacağı sanıların almayacağı başka bir şekle girmeye
karar verdiğini öğrendik.
3.
Şekil
değiştiren meleğin izini aradığını ancak attığı okun izini gördüğünü, altı
yönden kurtulup izi olmayan yönsüzlük yurduna yol bulduğunu öğrendik.
4.
Gördüğümüz
tanıdığımız her şeyin mekânsızlık âleminden gelip maddeye dönüştüğünü, böylece
görüp tanıdığımızı öğrendik.
5.
İzlerin
belli olmadığı yurttan Mevlana Hazretleri geri dönmek istediğini, fakat geldiği
yolun da izlerini bulamadığını öğrendik.
6.
Damdaki
insan kılığına girmiş meleğin dünyayı yöneten Melek olduğunu mekânsızlık
âleminden dönünce anladığını öğrendik.
7.
Dünyayı
yöneten meleğin hem bekçi, hem bahçıvan hem de can bahçesi olduğunu anladığını
öğrendik.
*
İşte böyle yaren;
Dünyanın başıboş
bırakılmadığını, Allah’ın görevli meleklerince belirli bir düzen sağlandığını, her
şeyin hizmet etmek için iş başında olduğunu, bunları görüp anlamak için de mekânsızlık
âleminin yaptığı işleri bilmek, dünyada gördüklerimizin nereden geldiğini
bilmek gerektiğini Mevlana Hazretlerinden öğrendik, anladık.
*
RAVLİ