9 Ekim 2019 Çarşamba

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6510 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6510. Kendimde olunca bakırım, seninle altın kesilirim;
Kendimden olunca taşım, seninle olunca inci (Şekil değiştirmeyen mücevher) hâline gelirim;
Senin kaftanının (Süslü giysinin) umuduyla aşka düşmüşüm, kemer kuşanmışım (Hizmetine hazırlanmışım).

Aşkı kucakladım, başından külahını çıkardı;
Civarındaki toprağa bak da kanına karşılık yüzlerce kesilmiş baş (Uğrunda ölenleri) seyret.

Döksem de Ay yüzlüm, sana muhtacım bitsem de sana muhtaç, senin kehribarının aşkıyla saman çöpü gibi uçar-giderim.

A güzel yerim Tebriz, Şemseddin'in yüzünden hey-haylara (Seve-seve, isteyerek) düşmüşüm;
O senin buluşma Kâ'be'ne lebbeyk diye-diye geliyorum ben.

* Ateşlere alışmış gönül, senin yüzünden bir şimşek kesilmiş;
Sense sanki taşsın, demirsin.
Seyir-seyran nerde, ben nerdeyim?
Bana göçmek de sensin, gitmek de sen.

Sen olmayınca kendimi görürüm;
Fakat sen, beni gördün mü, ben de kendimden geçerim, sen de kendinden geçersin;
Yerin altına bile gitsem sensiz gidemem;
Gel a bana benlik olan dost, sen gel.

Söze gelsem de söylesem sensin söyleyen, karanlıkları kendimden görürüm ben;
Şu bahsettiğim karanlıklardan Ay gibi bir baş çıkar, görünüver.

Yakama yapışasın diye yakalar yırttım, kendimden el-etek çektim; Hâlbuki sen de tutuyor, sevgiden el-etek çekiyorsun.

Yakamı yırttın, eteğimi çektin;
Nerdeyim ben, adım-sanım mı var, bana can da sensin, beden de sen.

Pişmanım, pişmanım ben;
Pişmansın, pişmansın sen;
Süsen gibi yüz dilim var;
Fakat dil de sensin bana, söz de sensin, süsen de sen.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretleri kendini düşündüğü zaman değersiz olduğunu, kendini düşünmeyi bırakıp Şems hazretleri ile beraber olunca kendinin değerli hale geldiğini, şekil değiştirmeyen hakikat incilerine sahip olduğunu görünce aşkla hizmet etmeye başladığını öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri aşkla Allah dostunu kucaklayıp hizmet edince çevresindekilerin Mevlana Hazretlerinin uğrunda can verecek hale geldiklerini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin ayrılık acısıyla üzülmekle birlikte onu bulup ona doğru gitmek çekiminin etkisinde olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri benliğini Şems Hazretlerine verdiğini, Şems Hazretleri olmayınca kendini anlamsız bir hale getirdiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana ve Şems Hazretlerinin ayrılıklarının pişmanlık verdiğini ancak özlemle sırların sözlerle anlatımlarının gelen gençlere yol aydınlatan, iz gösteren, hedef belirleyen faydalara sebep olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV



Popüler Yayınlar