6 Ekim 2019 Pazar

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6480 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6480. Yanlış söyledim;
Bu halde yanlış söylemeye de şaşılmaz hani;
And olsun canına, şu anda kadehle şarabı ayırt edemiyorum ben.

Öylesine bağlanmış bir deli-divaneyim ki devleri bağlar-dururum; canına and olsun, bir deliyim ki devlere Süleyman kesilmişim.

And olsun canına, gönülde, aşktan başka ne belirirse, hangi varlık baş gösterirse o anda, hemen gönülden dışarı sürerim onu.

Gel, a giden dost;
Giden şey gelir elbet;
Fakat and olsun canıma, and olsun canına,  ne sen O'sun, ne de ben O'yum.

A içten içe inkâr (Kabul etmeyen) eden, gizlice inkâr etme;
Çünkü and olsun canına, alnına yazılan gizli yazıyı bile okurum ben.

Tebrizli Şems’in aşkıyla geceleri uyuyamıyorum;
And olsun canına, dönen zerre gibi darmadağın bir haldeyim ben.

Canına and olsun, gene öylesine coştum ki ne biçim bağlarsan bağla beni, koparırım o bağı canına and olsun.

Öylesine bağlanmış bir deli-divaneyim ki devleri bağlar-dururum; canına and dolsun, kuşdilini (Her canlının dilini) bilirim;
Süleyman’ım (Padişahım) ben.

Aziz ömrüm sensin benim, geçici ömrü istemiyorum;
And olsun canına, gamlarla dolu canı istemiyorum ben.

Benden gizlendin mi, baştan-başa kâfirlik karanlığı kesilirim;
Bana göründün mü de and olsun canına, Müslüman’ım o vakit.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerinin özellikleri Allah’ın özelliklerine benzerliği birbirine karıştırdığını, aşk sarhoşluğundan şaşkınlığa düştüğünü öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri aşka bağlanması ile çok kuvvetlendiğini, padişah gibi davrandığını öğrendik.
3.    Mevlana Hazretleri aşktan başka tüm istekleri kendinden uzaklaştırdığını öğrendik.
4.    Şems Hazretleri ile Mevlana Hazretlerinin Allah olmadıklarını, Allah’ın bahşettiği çok özelliklere sahip olduklarını öğrendik.
5.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinin gitmesinden çok üzüldüğünü, bekleyiş içinde olduğunu öğrendik.
6.    Mevlana Hazretleri âşık olduğu Şems Hazretlerine çok bağlandığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Aşkın bir yaşam gücü olduğunu, aşkı temsil eden kişiye doyulmadığını, hep onunla beraber olunmak istendiğini öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar