8 Ekim 2019 Salı

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6500 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6500. Şu deliyi ne diye bağlıyorum, yoksa kendime mi güleceğim, kendime mi güldüreceğim âlemi?
O, sevgilinin saçlarından başka bir zincir kabul etmez ki.

Aklımı da al-götür, fikrimi de;
Kulağımda pamuk tıkalı;
Kulağım, pamuktan kurtuldu mu, onun hay-huyunu duyarım ancak.

Şu ağlayan gönlüm, boyuna, ahdettim kendi kendimle diyor;
Onun düşmanının kanından başka şarap içmeyeceğim ben.

Gönlümü kanlarla doldurur, başımı şarapla, afyonla;
Gönlüm, onun dağarcığı olmuş, başım da kabağı.

O yüzünü açtı mı Ay da nedir, Zühre de ne?
Şekerde, helvada nerden olacak onun huyundaki tatlılık?

Bana, neden ağlarsın derler;
O şekerler yağdıranın yüzünden.
Bana neden sararmış-solmuşsun derler;
Yüzünün lâleliğinden.

Her solukta beni, Tebrizli Şems’e doğru sürüklersin;
A gönül, kulağıma söyle;
Ne diye onun bulunduğu tarafa doğru koşar-durursun?

A benim canım, a Ay yüzlü benim, belân (Verdiğin sıkıntı), candan da tatlı;
Bu yüzden canı bıraktım;
Varsın, senin için yansın-yakılsın.

Can, seni görünce kendinden utanır, gönlümün ayağı, balçığa saplanır; gönülle ne işim kaldı ki;
Gönül, ona yer-yurt oldu-gitti.

Sen güneşsin, gönülse bir kuyuda;
Bazı-bazı vur kuyuya;
Çünkü gönül, cana canlar katan aşkınla Ay gibi eriyip gedilmede (Aşınmada).
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1. Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine kendini çok bağladığını, gönlünü-canını ona verdiğini, adeta onda kendini yok ettiğini öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Aşkta hesap olmadığını, kendini ayırmadan sevdiğinde var olmanın sanatı olduğunu öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar