5 Ekim 2019 Cumartesi

DİVAN-I KEBİR 5. CİLT 6470 İNCİ BEYİT


(Mevlana Hazretleri aşkı anlatıyor)

 6470. Padişah Tebrizli Şemsten kaçmak istiyorsan dâvâ (Öne sürülerek savunulan düşünce) okunu atma;
Yay yap onu, yay yap.

Kulağı küpeli kuluyum Şemseddin'in;
Onu bekliyorum ben, gönlüm, Şemseddin'le buluşma şarabını içmek için ayrılık yaralarıyla dopdolu.

Onun aşk ateşleri, Arş'ı  (Göğün en yüksek tabakasını) da geçmiş, Ferş’i (Yeryüzünü) de aşmış;
Bilmiyorum, şu ateş İçinde, çevremde hep Şemseddin’in yüzünü Örten örtüler var.

Kucağımda yığın-yığın ateşler var;
Fakat Şemseddin’i koçmak (Kucaklamak) için o alev-alev ateşler, abıhayat oluyor.

Aklım, bir tencere kaynattı, içindekini tattım, çiy olduğunu gördüm de Şemseddin'in coşturması için yüzüstü devirdim o tencereyi.

Şu beden evimde görürsün ki biri var, eliyle başına vurmada bir başkası var, hasta, hem de ölüm hâlinde;
Bir başkası da Şemseddin'e dalmış-gitmiş.

Zülfikar’a (Hz. Ali’nin kılıcına) benzeyen akıl dili, şu denizi incilerle  (Şekil değiştirmeyen mücevher sözlerle) doldurdu;
Sonra akıl, dilini çekti, Şemseddin için sustu işte.

Canına and olsun, gene öylesine coştum ki ne biçim bağlarsan bağla beni, koparırım o bağı canına and (Yemin) olsun.

Gökyüzüne benziyorum;
Senin ışığınla Ay gibiyim, mum gibiyim;
 Canına and olsun, baştan-başa aklım, baştan-başa aşk.

Neşem, senin işinden, sarhoşluğum, senin dikeninden;
And olsun canına, nereye yüz çevirirsen ben de oraya döndürürüm yüzümü.
                       ***
DİVAN-I KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan: Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
                        ***
Neler öğrendik;
1.    Şems Hazretlerinden kaçmak isteyenin Şems Hazretlerinin izniyle ve kuvvetiyle uzaklaşması gerektiğini öğrendik.
2.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerine tutkulu bir sevgiyle bağlı olduğunu,  beraber olup hizmet etmek istediğini öğrendik.
3.    Mevlana Hazretlerinin Şems Hazretlerine olan aşkının ateşlerinin gökyüzünün son hattını da geçmiş olduğunu öğrendik.
4.    Mevlana Hazretleri kendi aklınca olgunlaştırdığı sandığı düşüncelerinin Şems Hazretlerinin düşünceleri karşısında olgunlaşmamış olduğunu görünce kendi düşüncelerini tümden geçersiz, işe yaramaz olarak görüp geçersiz kıldığını öğrendik.
5.    Şems Hazretlerinin izinden gitmeyenin hastalık ve ölüm korkusuyla uğraşacaklarını öğrendik.
6.    Şems Hazretlerinin sözlerinin hakikati açıkça söylemesi ile akıl dilinin sustuğunu öğrendik.
7.    Mevlana Hazretleri Şems Hazretlerinden aldığı ışıkla karanlıkta kalanların yollarını aydınlattığını, aşkla yaptığı bu işin dışına çıkmadığını öğrendik.
                    *
İşte böyle yaren;
Mevlana Hazretleri sarhoşluğunun, neşesinin, sertliğinin, batıcılığının Şems Hazretlerinin işi gibi aynen yaptığını öğrendik, anladık.
                     *
RAV

Popüler Yayınlar