(Mevlana Hazretleri aşkı
anlatıyor)
6660. Ebed (Sonu
olmayan gelecek zaman, sonsuzluk), ezelin (Başlangıcı
belli olmayan zaman, öncesizlik) elini tutmuş da o Ay'ın (Şems Hazretlerinin) köşküne götürüyor;
Gayret
(Çalışma, çaba, çalışma isteği), ikisini de
görmüş de gülmeye başlamış.
Çünkü
köşkünün çevresinde ne aslanlar var;
Kıskançlıklarından,
canlarıyla oynayanların, gerçek erlerin kanlarına kast etmişler, kükreyip
duruyorlar.
Ansızın
ağzımdan kaçtı;
Kimdir
o padişah?
Şemseddin
(Şems Hazretleri);
Tebriz
padişahı;
Bu
söz ağzımdan kaçtı amma bu söz yüzünden de kanım kaynamaya başladı.
Şu
param parça olmuş gönül, aşkının savul a-savul (Yol
verin, çekilin, dokunmayın) seslerini duyunca bir uğurdan kendinden de
geçti, iki (Madde ve mana) dünyadan da.
Yokluk
denizine daldı, gözüne varlık, aşağı göründü;
Derken
ansızın bir yalım (Alev) belirdi ki kanlar içen
candan da ulu, ondan da güzel.
Kibirle
(Kendini beğenme, başkalarından üstün tutma,
büyüklenme, benlik, gurur), kinle (Birine karşı
öç alma isteği, garaz) meydana gelen, nerden bir soluk (Ölüyü diriltecek, hastayı iyileştirecek nefes) olsun,
sırları görecek?
Yeryüzünden
peydahlanan yaşayış, denizde çaresiz bir hâle gelir.
A
insan canı, mademki eksiklik ülkesindensin, bari gece karanlığı basınca yıldız (Küçük bir ışık) gibi dolaş.
Erlerden
yardım görürsen ebedi bir yaşayışa, sonsuz bir zevke ulaşırsın;
Kötülüğü
buyuran nefsi (Nefs-i emmâre-yi) kahretmek için
de sonsuz bir ordu elde edersin.
Varlığı
(Güvence oluşturduğun, bağlandığın, sevdiğin malı-parayı)
sildin-süpürdün, nefsin (Hayalle birleşen isteklerin)
başını vurdun-ezdin mi, öylesine bir güzellik belirir ki ne yüzü vardır, ne
yanağı.
Yüzlerce
Ay da nedir orda ki?
Toprağın
her zerresi altın olur orda;
Gönülden
(Kalbinde oluşan isteğinden) başka bir şey
götürme oraya, orda ancak param-parça olmuş (Pek çok
parçaya ayrılmış) gönül vardır.
***
DİVAN-I
KEBİR 5 CİLT MEVLÂNÂ CELÂLEDDİN
Hazırlayan:
Abdulbaki GÖLPINARLI
KÜLTÜR
BAKANLIĞI YAYINLARI/1385
***
Neler
öğrendik;
1.
Allah’a
ulaşmak için çalışan, sonsuzluğun ve öncesizliğin yardımını alarak Şems
Hazretlerinin bulunduğu yere gidebileceğini, çalışan kişi güzelliği görünce
yanlış yapmadığını anlayarak sevinçle gülmeye başlayacağını öğrendik.
2.
Şems
Hazretlerinin bulunduğu makamın korunduğunu, herkesin kolaylıkla bu alana
giremeyeceğini, kötü niyetliler girmeye çalışırlarsa paramparça edileceğini
öğrendik.
3.
Şems
Hazretlerinden önce yokluk makamını göreceğimizi, burada benlikten, kendini
beğenmişlikten, kendini görmekten temizlenmiş kişilerin sırları görebileceğini
öğrendik.
4.
Taşıdığı
canın bu dünyada eksikliklerle dolu olduğunu, Tanrı erlerinden yardım alanın
sonsuz bir zevke ulaşabileceğini, kötülüğü emreden nefsin de etkisiz hale
getireceğimizi öğrendik.
*
İşte
böyle yaren;
Dünya
malına mülküne, altınına bağlanmışlıktan kurtulan kişinin Şems Hazretlerinin
aydınlık yüzünü, gerçekliğini görebileceğini, anlatılanların doğru olduğunu
görerek ve yaşayarak anlayışına yerleştireceğini, bu kazanımla yolculuğa devam
edeceğini öğrendik, anladık.
*
RAVLİ